spot_img
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΌπλα-ΒλητικήΟι «προκαταλήψεις» για την… καλή κάννη

Οι «προκαταλήψεις» για την… καλή κάννη

|

{module Kyrgias}

 

Για κάποιους η κάννη είναι ένα σύνολο αλληλεπιδράσεων και συνδυασμών που κάνουν τη «διαφορά» σε ένα τουφέκι, ενώ για άλλους… ένα κομμάτι μέταλλο, που απλά αποδίδει καλά ή όχι!


κείμενο-φωτογραφίες: ΑΡΙΣ ΧΕΛΑΣ

 

Είναι καιρός τώρα που ένας φίλος ψάχνει μάταια τις αγγελίες, για ένα συγκεκριμένο παλιό όπλο με κάννη που – όπως υποστηρίζει – «έβγαζε υπέροχες τουφεκιές».

– «Έχω αλλάξει αρκετά όπλα, αλλά  τουφεκιά σαν αυτού του όπλου δεν ξαναβρήκα πουθενά», λέει και ξαναλέει.

Μεταξύ των κυνηγών πάντα θα υπάρχουν οι υπέρμαχοι των παλιών όπλων, με κάννες από διάφορα περίφημα ατσάλια που έχουν αφήσει εποχή στην οπλοβιομηχανία…

 Όπως υπάρχουν και εκείνοι που «τσιμπάνε»  με… κάθε διαφημιζόμενη «τελευταία λέξη» των εταιριών, που συνηθίζουν να παρουσιάζουν βελτιωτικές αλλαγές στις κάννες, αν εξάμηνο, περίπου!

 

Σε μια εποχή όπου όλες, σχεδόν, οι βιομηχανίες όπλων καυχώνται για τα βλητικά επιτεύγματα των καννών που κατασκευάζουν, είναι χρήσιμο να ξέρει κανείς  την πορεία που διαγράφει η γόμωση μέσα στο εσωτερικό μίας κάννης…

Ως γνωστόν, η πυροδότηση του φυσιγγιού γίνεται στο τμήμα της θαλάμης. Έτσι, η  θερμότητα και οι αέριες μάζες που δημιουργούνται από την καύση της πυρίτιδας,  δημιουργούν δυνάμεις που αναγκάζουν τη βυσμάτωση και τα σκάγια να διογκωθούν, ώστε να καταλάβουν όλον τον χώρο εντός της κάννης.

Με διάμετρο περί τα 20,3 χιλιοστά,  η θαλάμη αποτελεί το πρώτο τμήμα της κάννης. Όσο για το μήκος της,  ποικίλει σε 70, 76 και 89 χιλιοστά,  ανάλογα με το είδος των φυσιγγιών που μπορεί να ρίξει το κάθε όπλο…

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι οι θαλάμες μήκους 70 χιλιοστών,  αποδίδουν καλύτερα με απλά φυσίγγια  (πετυχαίνοντας υψηλότερες ταχύτητες και συγκεντρώσεις)

Άλλοι θεωρούν πως τα επιπλέον χιλιοστά της θαλάμης, πέραν του μήκους των φυσιγγίων (76αρες και 89αρες θαλάμες για φυσίγγια 70 χιλιοστών), βελτιώνουν την μετάβαση της γόμωσης στον κώνο και στον αυλό της κάννης.

Ο κώνος συναρμογής αναμφίβολα είναι σημαντικός, καθώς αποτελεί το τμήμα μετάβασης της γόμωσης από τη φαρδύτερη θαλάμη, στον στενότερο αυλό.

Ένας καλοσχηματισμένος κώνος με σωστή κλίση και λείανση, ελαχιστοποιεί τις παραμορφώσεις των σκαγιών, καθώς αυτά «πιέζονται» σε ένα στενότερο χώρο…

Για αρκετά χρόνια ή ακόμα και σήμερα, το συνηθισμένο μήκος ενός κώνου συναρμογής για κάποιες οπλοβιομηχανίες, ήταν μεταξύ ενός και δύο εκατοστών. Όμως, τα τελευταία χρόνια αυτό το μήκος τείνει να αυξάνεται από οριακά, έως και δραματικά!

 Κώνοι 3, 6, 9 ή και παραπάνω εκατοστών, υιοθετούνται όλο και πιο συχνά, με στόχο την αύξηση της συγκέντρωσης των σκαγιών και την βελτίωση της ανάκρουσης.

 Ο αυλός της κάννης είναι το επόμενο κύριο και μεγαλύτερο τμήμα της,  ερχόμενος σε επαφή με τη γόμωση για περισσότερο χρόνο.

 Η διάμετρός του κυμαίνεται από 18,2 έως τα  19 χιλιοστά για το δωδεκάρι διαμέτρημα, αν και η πλειοψηφούσα τάση  είναι τα 18,5, σε όλο και περισσότερες οπλοβιομηχανίες.

 Θεωρητικά, ο διευρυμένος αυλός (18,6-18,8) έχει θετικές επιπτώσεις στην μείωση της ανάκρουσης, την ελαφριά πτώση των πιέσεων, την καλύτερη διαχείριση των βαριών γομώσεων, την βελτίωση της κατανομής και τη μείωση της ατράκτου των σκαγιών.

 Αντίθετα, οι «στενοί» αυλοί των  18,3- και 18,4, θεωρείται ότι προσφέρουν σωστότερη έμφραξη στους διάφορους τύπους βυσματώσεων, αποδίδουν καλύτερα με χαμηλές και μεσαίες γομώσεις, και οδηγούν σε  υψηλότερες ταχύτητες και συγκεντρώσεις..

Όσο για το τσοκ, που αποτελεί το τελευταίο τμήμα της κάννης, τι να πρωτογράψει κανείς; Πάνω του έχει στηριχθεί μία… ολόκληρη βιομηχανία βελτιώσεων!

 Τσοκ κοντά, μακριά, με πόρτινγκ, με ραβδώσεις, πατέντες για αύξηση της διασποράς ή της συγκέντρωσης, από όλα έχει ο «μπαξές»…

Η τελευταία τάση θέλει τα τσοκ με το μεγαλύτερο μήκος, να αποδίδουν μικρότερες παραμορφώσεις των σκαγιών και ποιοτικότερες κατανομές!

 Ωστόσο, αρκετοί μελετητές της βλητικής εκμηδενίζουν αυτές τις διαφορές, σημειώνοντας ότι αξία δεν έχουν αυτά τα λίγα εκατοστά μήκους  στο στόμιο της κάννης,  αλλά η σωστή και ποιοτική κατασκευή του τσοκ.

 Η διέλευση της γόμωσης μέσα από την κάννη είναι μια διαδικασία που κρατά απειροελάχιστο χρόνο,  όπως απειροελάχιστες είναι για κάποιους και οι διαφορές των… μερικών χιλιοστών στην εσωτερική «γεωμετρία» της.

 Για κάποιους η κάννη είναι ένα σύνολο αλληλεπιδράσεων και συνδυασμών που κάνουν τη «διαφορά» σε ένα τουφέκι, ενώ για άλλους… ένα κομμάτι μέταλλο, που απλά αποδίδει καλά ή όχι!

Όπως και να έχει, είναι δύσκολο να περιγράψει και να σταθμίσει κανείς με λόγια την αποτελεσματικότητα ενός όπλου, δηλαδή αυτό το περίφημο «βγάζει σκάγια»,  που ακούγεται από παλιά στις παρέες των κυνηγών…

 Η αποτελεσματικότητα είναι ένα σύνολο «εικόνων» σε διάφορες κυνηγετικές συνθήκες, αλλά και με ένα πλήθος διαφορετικών φυσιγγίων.

 Είναι κάτι μοναδικό που «δένει» ή όχι έναν κυνηγό με ένα όπλο ή με μια συγκεκριμένη εταιρία, δημιουργεί σιγουριές και «προκαταλήψεις»,  βάζει τον καθένα σε ένα «φαύλο κύκλο» αναζήτησης της καλύτερης κάννης…

Μπορεί ναι, μπορεί και όχι

Μία καλή κάννη, ίσως, είναι πολλά πράγματα μαζί: μπορεί να είναι ένα καλό κομμάτι μέταλλο, μπορεί να είναι απλά η τύχη, μπορεί ακόμα και να είναι το αποτέλεσμα… ενός κοντακιού, που στέλνει τα σκάγια εκεί που κοιτάει ο χρήστης!

Ακολουθήστε το kynigesia.gr στο Google News.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η Grisport γνωρίζει ότι ένα καλό μποτάκι δεν είναι απαραίτητο μόνο την κυνηγετική περίοδο…

Grisport: Το καλό μποτάκι είναι πάντα απαραίτητο! Όσοι κινούνται στην ύπαιθρο είναι σε θέση να αντιληφθούν πόσο σημαντικό είναι το κεφάλαιο «μποτάκι» στην καθημερινότητά τους,...
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ