spot_img
Παρασκευή, 26 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΑυτοκίνητοΑγροτικά ΑυτοκίνηταΤο κατάλληλα ελαστικά για κάθε χρήση

Το κατάλληλα ελαστικά για κάθε χρήση

|

Ελαστικά Αυτοκινήτου – Για πολλούς κυνηγούς και για διάφορους λόγους, η επιλογή των σωστών ελαστικών γίνεται όλο και πιο επιτακτική ανάγκη…

Το σωστό ελαστικό είναι αυτό που θα… γλιτώσει τον κυνηγό – οδηγό από δυσάρεστές καταστάσεις, μιας και το μπλοκέ διαφορικό, η πάσης φύσεως τετρακίνηση και οι αναρτήσεις θα κάνουν τη δουλειά τους, επομένως, το αμέσως επόμενο ζητούμενο είναι να… αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και τα ελαστικά.

Η τεχνολογία, και στον τομέα των ελαστικών, έχει προχωρήσει σημαντικά και στην αγορά υπάρχουν πλέον διαθέσιμοι 3 τύποι λάστιχων για τζιποειδή. Τα καθαρά ασφάλτινα, τα γενικής χρήσης και τα εξειδικευμένα. Τα πρώτα, λογικά δεν ενδιαφέρουν τον κυνηγό – οδηγό, μιας και προορίζονται για την άσφαλτο και το καλό χώμα, έχοντας πλεονεκτήματα την πρόσφυση στο βρεγμένο και την οικονομία. Φθείρονται όμως δραματικά αν κάποιος οδηγήσει γρήγορα στο χώμα, ενώ σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε οριακές εκτός δρόμου συνθήκες: τα πλαϊνά τους είναι πολύ μαλακά για να αντέξουν τις επαφές με τις πέτρες και το πέλμα τους πολύ πυκνό για να μπορεί να δουλέψει στη λάσπη. Από την άλλη έχουν αποδεκτή συμπεριφορά στην άμμο αλλά και στο χιόνι.

Ουσιαστικά λοιπόν, οι τύποι των ελαστικών από τους οποίους ο κυνηγός-οδηγός είναι δύο, τα γενικής χρήσης και τα εξειδικευμένα. Τα τελευταία είναι λάστιχα για μία χρήση όπως το χιόνι, η λάσπη και η άμμος. 

Τα παντός εδάφους ελαστικά

Τα ελαστικά παντός εδάφους, ελαστικά γενικής χρήσης, είναι η καινούρια τάση για τα τετρακίνητα οχήματα. Είναι λάστιχα συμβιβαστικά, για όσους κινούνται στην άσφαλτο αλλά δεν διστάζουν να αντιμετωπίσουν οριακές συνθήκες. Τα καταφέρνουν ικανοποιητικά σε όλες τις συνθήκες, χωρίς να είναι κορυφαία σε καμία κατάσταση. Έχουν μεγαλύτερο θόρυβο κύλισης από τα ασφάλτινα, λιγότερο όμως από τα καθαρόαιμα λάσπης. Όταν είναι καινούρια μπορούν να βάλουν τα γυαλιά ακόμη και σε πολύ λασπερά ελαστικά. Σχεδόν όλες οι εταιρίες κατασκευής ελαστικών προσφέρουν την έκδοση 4 εποχές, σε διαστάσεις ζάντες από 14 έως 18. Τα ελαστικά αυτά είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στην άσφαλτο και τον δρόμο, ισομερώς, 50-50.

Απ’ εκεί και πέρα, υπάρχουν διάφορες άλλες επιλογές στη διάθεση των υποψηφίων αγοραστών. Έτσι διατίθενται λάστιχα που είναι κατά 70% για την άσφαλτο και 30% για το χώμα, 80% για την άσφαλτο και 20% για το χώμα, 80% για το χώμα και 20% για την άσφαλτο, 70% για το χώμα και 30% για την άσφαλτο. 

Ελαστικά για λάσπη και χιόνι

Και, βέβαια, υπάρχουν τα εξειδικευμένα λάστιχα για χιόνι και λάσπη, τα οποία απευθύνονται σε ένα πολύ ειδικό και απόλυτα συνειδητοποιημένο κοινό. Τα ελαστικά χιονιού είναι ειδικά σχεδιασμένα για χιόνι και πάγο. Έχουν πυκνά τακούνια και σχισμές για να ζεσταίνονται εύκολα και να απομακρύνουν καλύτερα το χιόνι. Αυτό όμως είναι και το βασικό τους μειονέκτημα, μιας και τις θερμές εποχές του χρόνου ζεσταίνονται περισσότερο από όσο πρέπει και φθείρονται υπερβολικά. 
Τα ελαστικά λάσπης είναι τα πιο εξειδικευμένα για σκληρή εκτός δρόμου χρήση. Έχουν τακούνια και μεγάλα αυλάκια για να απομακρύνεται η λάσπη. Είναι ενισχυμένα στο πλάι για να αντέχουν στις πέτρες και ειδικά σχεδιασμένα χείλη για να μην ξεζαντάρουν ακόμη και με πολύ χαμηλές πιέσεις. Μειονεκτήματά τους είναι η κατανάλωση, ο θόρυβος και η φθορά όταν τα χρησιμοποιούμε στην άσφαλτο. Προσοχή θέλει ο συντελεστής ταχύτητας, μια και τα περισσότερα είναι για ταχύτητες μέχρι το πολύ 180 χλμ./ώρα.

Η επιλογή της διάστασης είναι ένας μπελάς. Οι Αμερικάνοι επιμένουν στις 15άρες ζάντες και ελαστικά μεγάλης διαμέτρου, άρα και πλαϊνών, που αντέχουν στα χτυπήματα και λειτουργούν σαν μέρος της ανάρτησης. Πλεονεκτήματα η συμπεριφορά στην παχιά λάσπη και βέβαια την άμμο. Μειονέκτημα το γνωστό «μπαλονάρισμα» που έχει άμεση επίπτωση στην οδική συμπεριφορά. Οι Ευρωπαίοι προτιμούν τις 16άρες ζάντες και στενά ελαστικά υψηλού προφίλ, που ταιριάζουν περισσότερο στη λεπτή λάσπη, αλλά μειονεκτούν στα σαθρά εδάφη και την άμμο. Χαρακτηριστικές διαστάσεις από την δυτική πλευρά του Ατλαντικού η 33 x 12.5 x 15 και από την ανατολική το 235/85 R16, με ύψος που ξεπερνά τα 80 εκατοστά και πλάτος 310 και 235 χιλιοστά! 
Ο χρυσός κανόνας λέει ότι μπορούμε χωρίς πρόβλημα να κερδίσουμε 1-2 εκατοστά σε διάμετρο χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα στην οδική συμπεριφορά και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Για χρήση σε λάσπη και χιόνι καλό είναι να χρησιμοποιούμε στενότερα ελαστικά, μία ή δύο διαστάσεις. Στην άμμο όσο το δυνατόν φαρδύτερα.

Ελαστικά – Ο παράγοντας πίεση

Για σκληρή εκτός δρόμου χρήση και εφόσον έχουμε σιγουρευτεί ότι ο κατασκευαστής δεν αποτρέπει ρητά κάτι τέτοιο, είναι καλό να μειώνουμε την πίεση των ελαστικών: για χρήση σε καλό χώμα μειώνουμε τις πιέσεις που προτείνει ο κατασκευαστής κατά 10%. Για χρήση σε χιόνι και λάσπη 20% και για χρήση σε άμμο 30%, χωρίς όμως να κατεβαίνουμε κάτω από τα 15 psi, αν κάτι τέτοιο δεν το προτείνει ρητά η κατασκευάστρια εταιρεία του ελαστικού. Το ξεφούσκωτο ελαστικό έχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με το έδαφος, άρα καλύτερη πρόσφυση. Συνάμα το πέλμα του δουλεύει περισσότερο, άρα αποβάλει πιο εύκολα λάσπη και χιόνι. Καλό είναι να υπάρχει ένα κομπρεσεράκι ή κάποιος άλλος τρόπος φουσκώματος των τροχών, μια και στην άσφαλτο δεν είναι ευχάριστο να κυκλοφορούμε με ξεφούσκωτα ελαστικά. 
Τα περισσότερα ελαστικά που κυκλοφορούν σήμερα στην Ευρωπαϊκή αγορά είναι radial. Έχουν πολλά πλεονεκτήματα, αλλά και μερικά μειονεκτήματα. Πρώτα από όλα έχουν πολύ εύκαμπτα πλαϊνά, τα οποία μειώνουν το ύψος του οχήματος από το έδαφος. Από την άλλη δεν έχουν την ίδια αντοχή με τα συμβατικά στην σκληρή χρήση. Το πρόβλημα είναι ότι τα τελευταία μέρα με τη μέρα εκλείπουν, κυρίως λόγω της κακής άνεσης και της μέτριας οδικής συμπεριφοράς που προσφέρουν. 
Τέλος, θα πρέπει να γίνει βίωμα για τον κάθε οδηγό, ότι τα ελαστικά ταλαιπωρούνται ιδιαίτερα με την εκτός δρόμου χρήση. Καλό θα είναι να τα ελέγχουμε πριν από κάθε μεγάλη εξόρμηση και να τα αλλάζουμε με την πρώτη ένδειξη υπερβολικής φθοράς, σκισίματος ή κοψίματος. 

Ακολουθήστε το kynigesia.gr στο Google News.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Keraboss Super K: Το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο εγκεκριμένο και πιστοποιημένο από το κράτος

Το πρώτο Ελληνικό αυτοκίνητο εγκεκριμένο και πιστοποιημένο από το ελληνικό κράτος είναι γεγονός. Πρόκειται για το «KERABOSS SUPER K», που κατασκευάζει η ελληνική καινοτόμος εταιρεία...
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ