Περί βεληνεκούς: Όσο πιο χοντρά, τόσο πιο μακριά

- Advertisement -

 
Yπάρχει ένα ρητό που αναφέρει ότι “η επανάληψη είναι μήτηρ πάσης μαθήσεως” και, στόχος αυτού του κειμένου, είναι να… ανασύρουμε από τη μνήμη μας, όλα τα ζητήματα που αφορούν στο μέγιστο, το δραστικό και το ωφέλιμο βεληνεκές των σκαγιών.

Δραστικό και μέγιστο βεληνεκές είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Με τη λέξη μέγιστο προσδιορίζεται το που πέφτουν στο έδαφος τα σκάγια ή το βλήμα, ενώ δραστικό είναι η απόσταση που τα σκάγια ή το βλήμα διατηρούν αρκετή ενέργεια για να καταβάλουν το θήραμα. Σημαντικότερο όλων, βεβαίως, είναι το ωφέλιμο βεληνεκές και ειδικά όταν μιλάμε για σκάγια. Πρόκειται για την απόσταση στην οποία τα σκάγια έχουν την απαιτούμενη κινητική ενέργεια, διατηρώντας παράλληλα και καλή συγκέντρωση, για την καταβολή του θηράματος.

Απλός τρόπος υπολογισμού

Ο στρατηγός Ζουρνέ είχε ανακαλύψει και παρουσίασε, έναν απλό τρόπο υπολογισμού του μέγιστου βεληνεκούς. Πολλαπλασίασε τη διάμετρο του σκαγιού την οποία μετρούσε σε χιλιοστά της ίντσας, με το 2.200. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι σε γιάρδες και παραπέμπει στο μέγιστο βεληνεκές.

Σήμερα, με τους μετατροπείς μονάδων μέτρησης που υπάρχουν διαθέσιμοι στο διαδίκτυο, είναι πλέον πολύ εύκολο να κάνει κάποιος τις ανάλογες πράξεις, μετατρέποντας τις γιάρδες σε μέτρα. Μετά από δοκιμές, η Ένωση Αμερικανών Κατασκευαστών Φυσιγγίων έχει δημοσιεύσει πίνακες που πιστοποιούν το μέγιστο βεληνεκές για κάθε νούμερο σκαγιών. Τα στοιχεία που προκύπτουν, είναι τα εξής:

• Για το νούμερο 8 με διάμετρο σκαγιού 2,25 χιλιοστά, η απόσταση είναι 180 μέτρα.
• Για το Νο 7 με διάμετρο 2,50 χιλ, τα 188 μέτρα.
• Για το Νο 6 με διάμετρο 2,75 χιλ, είναι 232 μέτρα.
• Για το Νο 4 με διάμετρο 3,25 χιλ, είναι 257 μέτρα και για το Νο 2 με διάμετρο 3,75 χιλ, είναι 297 μέτρα.

Είναι προφανές ότι τα χοντρά σκάγια, έχοντας μεγαλύτερη μάζα, διατηρούν υψηλότερα επίπεδα ενέργειας με αποτέλεσμα να ταξιδεύουν μακρύτερα. Όταν κάποιος αναφέρεται σε δράμια και μονόβολα, το μέγιστο βεληνεκές που έχει καταγραφεί είναι τα 850 μέτρα για το μονόβολο, και με βάση αυτό υπολογίζουμε και τα δράμια σε όλες τις διαμέτρους.

Η πυκνότητα της ατμόσφαιρας

Σημαντικός παράγοντας στο μέγιστο, στο δραστικό και στο ωφέλιμο βεληνεκές, είναι η πυκνότητα της ατμόσφαιρας, που αποδεικνύεται καθοριστικός παράγοντας και στη διασπορά των σκαγιών. Αν ρίξουμε ένα φυσίγγι διασποράς σε υψόμετρο 150 μέτρα, στα 20 μέτρα θα έχουμε κύκλο με διασπορά περίπου 80 με 100 εκατοστά. Και αν ρίξουμε το ίδιο φυσίγγι σε υψόμετρο 1.000 μέτρα, στην αντίστοιχη απόσταση ο κύκλος δεν θα ξεπερνά σε διάμετρο τα 60 εκατοστά. Αυτό οφείλεται στην πυκνότητα της ατμόσφαιρας. Όσο πιο αραιός είναι ο αέρας, τόσο μικρότερη αντίσταση έχουν τα σκάγια, άρα ανοίγουν και λιγότερο.

Η πυκνότητα του αέρα επηρεάζει και το βεληνεκές, καθώς, όσο αυξάνεται το υψόμετρο τόσο μακρύτερα ταξιδεύουν τα σκάγια ή το βλήμα. Είναι λογικό, ότι στο μέγιστο βεληνεκές δεν θα φτάσουν όλα τα σκάγια που βρίσκονται μέσα στη γόμωση. Η απειροελάχιστη παραμόρφωση στη σφαιρικότητά τους, θα συντελέσει στο να μειωθεί η απόσταση που θα καλύψουν, αλλά και η αποτελεσματικότητα τους.

Θέμα τύχης

Πρακτικά, αυτό που ενδιαφέρει τον κυνηγό δεν είναι το που μπορεί να φτάσουν τα σκάγια, αλλά η απόσταση στην οποία τα σκάγια θα διατηρήσουν την απαραίτητη κρουστική ενέργεια και κατανομή, για να καταβάλουν το στόχο. Υπάρχουν οι περιπτώσεις στις οποίες μία τουφεκιά στα 50-60 μέτρα, χωρίς να υπάρχει καλή κατανομή αλλά μόνο ενέργεια, ένα σκάγι να βρει το στόχο σε ζωτικό μέρος και να τον καταβάλει. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, μιλάμε για θέμα τύχης, του κυνηγού ή για ατυχία του θηράματος. Όπως και να έχει, αυτές οι περιπτώσεις είναι μεμονωμένες και θα είναι λάθος για τον οποιονδήποτε κυνηγό να… επενδύσει πάνω σε τέτοιες συγκυρίες.

Όσα πρέπει να γνωρίζεις για τις κατανομές

Τα σκάγια μικρότερα από νούμερο 6 (με διάμετρο μικρότερη από 2,75 χιλιοστά), χάνουν την ενέργειά τους πριν χαθεί η απαραίτητη κατανομή που θα καταβάλει το θήραμα. Τα σκάγια μεγαλύτερα του νούμερο 6 (με διάμετρο μεγαλύτερη από 2,75 χιλιοστά) χάνουν την απαραίτητη κατανομή πριν χάσουν την ενέργεια τους. Με λίγα λόγια, τα σκάγια νούμερο 9, από μία απόσταση και μετά, περίπου στα 40 μέτρα, θα συνεχίσουν να έχουν την απαιτούμενη κατανομή, αλλά δεν θα έχουν την απαραίτητη ενέργεια για να καταβάλουν το στόχο. Τα σκάγια νούμερο 4 θα έχουν την απαιτούμενη ενέργεια να καταβάλουν το στόχο μετά τα 40 μέτρα και μέχρι τα 60, αλλά δεν θα υπάρχει η απαραίτητη κατανομή.

breda
35,965ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,821ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
3ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,870ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
clear sky
26.1 ° C
28.4 °
23.9 °
63 %
3.1kmh
0 %
Πα
26 °
Σα
30 °
Κυ
29 °
Δε
28 °
Τρ
31 °

ΔΗΜΟΦΙΛΗ