Τα σκάγια και οι αποστάσεις βολών – Κάθε θήραμα έχει ιδιαιτερότητες και με βάση αυτές γίνεται η μελέτη για την παραγωγή των κατάλληλων φυσιγγίων με τα σκάγια τους…
Ειδικά για τα υδρόβια, ένα θήραμα το οποίο έχει πολλούς λάτρεις σε παγκόσμιο επίπεδο, οι εταιρίες φυσιγγίων εξελίσσουν συνεχώς τις γομώσεις και σχεδόν σε ετήσια βάση προσθέτουν νέους κωδικούς φυσιγγίων στην γκάμα τους.
Η απαγόρευση της χρήσης μολύβδινων σκαγιών στους υδροβιότοπους σε αρκετά κράτη έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στην παραγωγή φυσιγγίων. Ο μόλυβδος εξακολουθεί να είναι το καταλληλότερο υλικό για τα σκάγια, τόσο από πλευράς βλητικών χαρακτηριστικών όσο και κόστους.
Από τη στιγμή, όμως, που η παγκόσμια τάση είναι να απαγορευθεί όχι μόνο στους υδροβιότοπους, αλλά συνολικά, οι εταιρίες πειραματίζονται πάνω σε νέα, μοντέρνα υλικά.
Το τουνγκστένιο στα σκάγια
Ένα από αυτά, είναι το τουνγκστένιο, το οποίο έχει σχεδόν τα ίδια βλητικά χαρακτηριστικά με αυτά των σκαγιών που φτιάχνονται από μόλυβδο. Όμως, η διαφορά στην τιμή του ενός υλικού με το άλλο, είναι πολύ μεγάλη.
Για παράδειγμα ένα κουτί με 25 φυσίγγια με σκάγια Νο 6 από μόλυβδο στα 36 γραμμάρια στοιχίζει περίπου 9 ευρώ, ενώ τα αντίστοιχα με σκάγια από τουνγκστένιο έχει κόστος περίπου 60 ευρώ.
Ο χάλυβας στα σκάγια
Ο χάλυβας (ατσάλι) είναι προς το παρόν το μοναδικό υλικό για την κατασκευή σκαγιών που έχει σχετικά χαμηλό κόστος αλλά σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζει τα βλητικά χαρακτηριστικά του μολύβδου.
Η επιλογή του ως υλικό έφερε πολλές αλλαγές όχι μόνο στους κατασκευαστές φυσιγγίων αλλά και στην οπλοβιομηχανία.
Τα λειόκαννα super magnum με θαλάμες μήκους 89 χιλιοστών, η αύξηση στις πιέσεις δοκιμής των όπλων από τα 1200 στα 1370 bar και η σφραγίδα καταλληλότητας για χρήση και ατσάλινων σκαγιών είναι αλλαγές που έγιναν στα όπλα ώστε να μπορούν να προσαρμοστούν στις διαφορές που προκύπτουν από την χρήση των ατσάλινων σκαγιών.
Ένα φυσίγγι με 38 γραμμάρια ατσάλινα σκάγια γομώνεται σε κάλυκα μήκους 89 χιλιοστών (super magnum) και αυτό οφείλεται στο ότι το ειδικό βάρος του ατσαλιού είναι χαμηλότερο από αυτό του μολύβδου, με αποτέλεσμα ο αριθμός των ατσάλινων σκαγιών να είναι πολύ μεγαλύτερος και να χρειάζεται περισσότερος χώρο (μήκος κάλυκα) για να χωρέσουν.
Οι υπεργομώσεις
Αυτό δημιουργεί λάθος εικόνα σε μερίδα κυνηγών που βλέποντας αυτές τις υπεργομώσεις σχηματίζουν την εικόνα ότι στο κυνήγι των υδροβίων οι γομώσεις είναι πολύ ενισχυμένες.
Αν το αναλύσουμε αυτό με βάση τα δεδομένα που ισχύουν στην χώρα μας στο κυνήγι των υδροβίων, η κατάσταση έχει ως εξής:
Τα 36 γραμμάρια μολύβδινα σκάγια (όταν επιτρέπονταν) ήταν μια αρκετά διαδεδομένη γόμωση για το κυνήγι των υδροβίων. Η γόμωση των 36 γραμμαρίων μολύβδινα σκάγια, γομώνεται σε κάλυκα μήκους 70 χιλιοστών.
Όταν μπήκαν υποχρεωτικά στην ζωή μας τα ατσάλινα σκάγια, μια γόμωση βάρους 34 γραμμαρίων γεμίζεται σε κάλυκα μήκους 76 χιλιοστών (magnum).
Αυτό που μένει για να δημιουργεί απλά και μόνο εντυπώσεις είναι ότι το ένα φυσίγγι με τα μολύβδινα σκάγια στα 36 γραμμάρια είναι «απλό» και το άλλο με τα ατσάλινα στα 34 γραμμάρια είναι magnum.
Διαφορά μεταξύ τους στον αριθμό σκαγιών υπάρχει!
Τα ατσάλινα σκάγια στα 34 γραμμάρια είναι περισσότερα αριθμητικά συγκριτικά με τα μολύβδινα στα 36. Το πλεονέκτημα όμως αυτό περιορίζεται για αποστάσεις μέχρι τα 20 μέτρα.
Από την απόσταση των 20 μέτρων και μετά τα μολύβδινα λόγο μεγαλύτερου ειδικού βάρους είναι πολύ πιο αποτελεσματικά σε ότι έχει να κάνει με την καταβολή του θηράματος.
Τα μολύβδινα σκάγια κρατούν τα σκήπτρα
Σε ότι αφορά τις αποστάσεις βολών, τα μολύβδινα σκάγια κρατούν τα σκήπτρα και σε καμία περίπτωση τα ατσάλινα δεν μπορούν να τα πλησιάσουν.
Τα σκάγια από τουνγκστένιο είναι τα μόνα που μπορούν να συγκριθούν με ίσους όρους συγκριτικά με τα μολύβδινα αλλά τα 60 ευρώ που στοιχίζει το κουτί είναι ένα θέμα.
Πλέον έχουν μπει στην αγορά και άλλα υλικά για την κατασκευή σκαγιών που υπόσχονται παρεμφερείς βλητικές επιδόσεις με τα μολύβδινα σκάγια, αλλά όχι και τιμές.
Το ωφέλιμο βεληνεκές περιορίστηκε
Μην εντυπωσιάζεστε από τις λέξεις «magnum» και «super magnum» για τα φυσίγγια που έχουν ατσάλινα σκάγια.
Από τότε που τα ατσάλινα σκάγια, ως μη τοξικά, έγιναν τα «επίσημα» για χρήση στον βάλτο, μπορεί αριθμητικά τα σκάγια να είναι περισσότερα αλλά οι αποστάσεις μειώθηκαν.
Το ωφέλιμο βεληνεκές περιορίστηκε. Αν αφήσουμε στην μπάντα τις λέξεις «magnum» και «super magnum» που σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργούν παραπλανητικά, αυτό που μένει για να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα είναι ότι θα πρέπει να συνηθίσουμε να ρίχνουμε σε πιο κοντινές αποστάσεις.
Δείτε επίσης: Δεν είναι όλα τα τσοκ για ατσάλινα σκάγια