Σάββατο, 1 Οκτωβρίου, 2022
ΑρχικήΌπλα-ΒλητικήΦυσίγγιαΣύμμαχος ή εχθρός οι διαφορετικές γομώσεις;

Σύμμαχος ή εχθρός οι διαφορετικές γομώσεις;

|

- Advertisement -

 

Mαγική συνταγή για το ιδανικό φυσίγγι δεν υπάρχει και αυτός είναι και ο λόγος που οι κατασκευαστές αδυνατούν να κατασκευάσουν το φυσίγγι που θα καλύπτει όλες τις ανάγκες και θα εγγυάται ένα σίγουρο και σταθερό αποτέλεσμα…

 

Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές και ιδανικό φυσίγγι, το εύλογο ερώτημα που γεννάται είναι το εξής:

  • Τα φυσίγγια που κυκλοφορούν, «μάρκες» και «τύποι», υπάρχουν για να καλύπτουν διαφορετικές ανάγκες και να συμπληρώνουν το ένα το άλλο, ή για να δημιουργούν προβλήματα επιλογής και διλήμματα; Ποιες οι τεχνικές διαφορές ενός φυσιγγίου με βάρος γόμωσης 32 γραμμαρίων σκαγιών με ένα φυσίγγι 38 γραμμαρίων; Πότε χρησιμοποιούμε το ένα και πότε το άλλο; Υπάρχει άραγε λόγος να μπούμε σε αυτόν τον προβληματισμό; Τι χάνουμε και τι κερδίζουμε από τις επιλογές μας;

 

Καλοκαιρινά και χειμωνιάτικα… 

- Advertisement -

Πολλά, λοιπόν, τα ερωτήματα και ίσως να μην υπάρχουν απαντήσεις για όλα. Θα ξεκινήσω με κάτι απλό και καθημερινό, που για τους περισσότερους αποτελεί βασικό κριτήριο επιλογής φυσιγγίων και μάλιστα το έχουν ως αρχή, όμως, προσωπικά, το θεωρώ εσφαλμένο. Πόσες φορές έχετε ακούσει,

  • «Το καλοκαίρι να χρησιμοποιείς ελαφριές γομώσεις 30, 31, 32 γραμμάρια σκάγια και τον χειμώνα πιο βαριές 34, 36, 38 κ.λπ.».

Με ποια λογική προτείνεται αυτό; Ο κύριος λόγος είναι οι πιέσεις που παράγονται κατά την καύση της πυρίτιδας. Δηλαδή, ένα φυσίγγι 31 γραμμαρίων μπορεί να παράγει πιέσεις κατά μέσο όρο 550 Bar και ένα φυσίγγι των 34 γραμμαρίων να παράγει πιέσεις που ανέρχονται στα 650 Bar. Αυτό δεν σημαίνει ότι το 34άρι, λόγω αυξημένων πιέσεων, μπορεί να τα «καταφέρει» καλύτερα το χειμώνα, συγκριτικά με το φυσίγγι των 31 γρ. μόνο και μόνο επειδή παράγει περισσότερες πιέσεις.

Η διαφορά πιέσεων οφείλεται στη διαφορά βάρους γόμωσης. Όσο αυξάνεται το βάρος της γόμωσης σκαγιών, αναλογικά αυξάνεται και η πυρίτιδα για να μπορεί να ωθήσει το φορτίο, αλλά αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί κανόνας, διότι υπάρχουν περιπτώσεις που τα πράγματα γίνονται αντιστρόφως ανάλογα. Από τη στιγμή, όμως, που ο χώρος καύσης (θαλάμη) παραμένει ίδιος είναι λογικό ότι οι πιέσεις θα είναι αυξημένες. Αυτό βέβαια δεν μπορεί να μεταφραστεί σε μεγαλύτερες ταχύτητες ή βελτιωμένα βλητικά χαρακτηριστικά.

 

Η ποσότητα πυρίτιδας 

Διαφορές θα υπήρχαν αν την ποσότητα της πυρίτιδας που ενδείκνυται για τα 34 γραμμάρια την χρησιμοποιούσαμε για να γομώσουμε φυσίγγια με βάρος σκαγιών 31 γραμμάρια. Τότε θα είχαμε αυξημένες πιέσεις (χωρίς να είναι απόλυτο), μικρότερο φορτίο, άρα μεγαλύτερη ταχύτητα που ταξιδεύουν τα σκάγια. Μπορεί αυτό να ακούγεται καλό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι, γιατί στην περίπτωση αυτή μπαίνουν και άλλες παράμετροι, όπως:

α) η αλλοίωση της σφαιρικότητας των σκαγιών, λόγω της αυξημένης πίεσης που δέχονται από το βύσμα,

β) η ενδεχόμενη διαφυγή αερίων και η εισχώρησή τους στο χώρο των σκαγιών, με αποτέλεσμα δημιουργία θερμών συσσωματώσεων, και

γ) η μεγάλη ταχύτητα των σκαγιών, σε συνάρτηση με την πίεση που δέχονται, δημιουργούν ψυχρές συσσωματώσεις.

 

Όπως καταλαβαίνετε αυτές οι παράμετροι λειτουργούν καταστροφικά στο βλητικό αποτέλεσμα. Για να μπορέσει να συνδυαστεί το μικρό βάρος φορτίου (ελαφριές γομώσεις 30.31,32 γρ) με αυξημένες πιέσεις, που αποσκοπούν στην επίτευξη μεγαλύτερων ταχυτήτων, χωρίς όμως να υπάρχουν αρνητικές επιπτώσεις στο βλητικό αποτέλεσμα – όπως αυτές που προανέφερα – οι κατασκευαστές φυσιγγίων χρησιμοποιούν συγκεκριμένες τεχνικές. Κάποιες απ αυτές τις τεχνικές είναι η χρήση σκαγιών με αυξημένο ποσοστό αντιμονίου στην πρόσμιξή τους που τα κάνει σκληρότερα, βύσματα ειδικής σχεδίασης, που λειτουργούν ως αμορτισέρ για να αποσβένουν μέρος της αυξημένης πίεσης που ασκείται στα σκάγια, βύσματα που διαθέτουν βελτιωμένη σχεδίαση, που αποσκοπεί στην απομόνωση των παραγόμενων αερίων στο χώρο καύσης της πυρίτιδας, χωρίς να υπάρχει διαφυγή προς τα σκάγια κ.α..

 

Δύναμη, ταχύτητα, βλητικό αποτέλεσμα 

Βασικά, η λογική των αυξημένων σε βάρος γόμωσης φυσιγγίων, έχει να κάνει με τον νούμερο των σκαγιών και όχι με τη «δύναμη», την ταχύτητα και το βλητικό αποτέλεσμα.

Αν σε μια γόμωση 31 γραμμαρίων χρησιμοποιήσουμε σκάγια Νο 9 με διάμετρο σκαγιού 2,00 mm, η γόμωση θα περιέχει 644,8 σκάγια. Αν κάνουμε την αντιστοιχία με σκάγια Νο 7, η γόμωση των 31 gr θα περιέχει 328,6 σκάγια. Για να εξισορροπηθεί η αριθμητική διαφορά, θα πρέπει να αυξηθεί ο αριθμός των σκαγιών Νο 7 κάτι όμως που θα οδηγήσει σε μεγαλύτερο βάρος γόμωσης. Αν αυτή τη σύγκριση την κάνουμε με σκάγια Νο 2, είναι εύκολο να κατανοήσουμε την ύπαρξη των υπεργομώσεων 56 και 62 γραμμαρίων. Αυτός είναι και ο λόγος ύπαρξης των γομώσεων magnum και super magnum, δηλαδή να δώσουν μεγαλύτερο αριθμό σκαγιών. Σαφέστατα παράγονται υψηλότερες πιέσεις στις γομώσεις αυτές, γιατί η πυρίτιδα καλείται να ωθήσει μεγαλύτερο φορτίο. Όμως, δεν θα υπήρχαν τέτοιου είδους γομώσεις, αν δεν υπήρχαν οι διβασικές πυρίτιδες που έχουν προοδευτική καύση. Οι μονοβασικές, λόγω ταχείας καύσης – αν χρησιμοποιούνταν σε τέτοιες γομώσεις – θα ανέπτυσσαν πιέσεις που κανένα όπλο δεν θ’ άντεχε.

Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε μια γόμωση των 31 gr με μια γόμωση των 56 gr. Γιατί αφενός δεν υπάρχουν φυσίγγια των 31 gr με σκάγια Νο 2, ούτε υπάρχουν φυσίγγια των 56 gr με σκάγια Νο 9. Οι διαφορές που θα καταγράψουμε στα 40 μέτρα δεν οφείλονται στο ότι η «βαριά» γόμωση είναι πιο ενισχυμένη και πιο δυνατή, αλλά οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο νούμερο των σκαγιών. Τα χοντρά σκάγια λόγω βάρους «ταξιδεύουν» πιο μακριά. Πιέσεις και αρχικές ταχύτητες αναλογικά είναι ίδιες.

 

Η εσφαλμένη εντύπωση που έχει επηρεάσει τους κατασκευαστές 

Έχει εσφαλμένα δημιουργηθεί η εντύπωση ότι οι παραγόμενες πιέσεις είναι αυτές που δημιουργούν τα όρια μεταξύ των ελαφρών ή βαρειών γομώσεων. Η εντύπωση  αυτή εν μέρει έχει επηρεάσει και τους κατασκευαστές και για το λόγο αυτό μετράμε στον βλητικό σταθμό φυσίγγια των 32 γραμμαρίων που παράγουν 800, ίσως και παραπάνω Bar. Φοβούμενοι την απόρριψη από τους κυνηγούς, κάποιοι κατασκευαστές φτιάχνουν μικρούς δυναμίτες, παραμερίζοντας ορισμένες φορές βασικές αρχές, που έχουν να κάνουν με την ποιότητα κατανομής και γενικότερα τα καλά βλητικά χαρακτηριστικά.

Οι «τσιμπημένες» κατά κάτι πιέσεις, σαφώς και δίνουν μεγαλύτερες ταχύτητες και εντονότερο λάκτισμα, που αρκετές φορές αποτελεί κριτήριο της «αντρικής» τουφεκιάς. Επίσης αν λάβουμε υπόψη ότι σε οποιαδήποτε γόμωση υπάρχει αυξομείωση των πιέσεων σε οριακές καιρικές συνθήκες (0ºC – 35ºC) της τάξεως των 70 Bar, διασφαλίζουν ότι όποτε και να χρησιμοποιηθούν τα φυσίγγια θα τους βγάλουν ασπροπρόσωπους. Το τι γίνεται όμως με τα ποιοτικά βλητικά χαρακτηριστικά δεν μας το λένε. Το αποτέλεσμα τέτοιων καταστάσεων (αυξημένες πιέσεις) είναι να χρησιμοποιούμε τα «ελαφρά» φυσίγγια σε κάποια όπλα κυρίως δίκαννα και μη γνωρίζοντας τι σημαίνει να επιρρίπτουμε ευθύνες στα όπλα γιατί κλωτσάνε.

Στην αγορά υπάρχουν φυσίγγια 32 gr. που μπορεί να παράγουν πιέσεις από 550 έως 740 Bar, υπάρχουν όμως και φυσίγγια  32 gr. που παράγουν 100 έως 150 Bar περισσότερα από τα φυσίγγια 34 gr. Αυτή η κατάσταση έχει διαμορφωθεί γιατί ορισμένοι κατασκευαστές στην προσπάθειά τους να προωθήσουν τα φυσίγγιά τους, έχουν υιοθετήσει τα εσφαλμένα κριτήρια επιλογής μεγάλης μερίδας  κυνηγών και προσπαθούν να κερδίσουν την εκτίμηση τους, ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις τους. Καλώς ή κακώς αυτό αποτελεί μια πραγματικότητα. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και εκείνοι που γνωρίζουν τι πρέπει να χρησιμοποιούν, αλλά δεν το κάνουν λόγω αυτής της διαμορφωμένης κατάστασης. Οι διαφορετικές γομώσεις έχουν λόγο ύπαρξης, αλλά δεν είναι αυτός που η πλειοψηφία πιστεύει.

Για όλα τα πράγματα υπάρχουν κριτήρια, σωστά ή εσφαλμένα. Δυστυχώς, στο χώρο των φυσιγγίων έχουν μπερδευτεί τόσο πολύ τα πράγματα, με αποτέλεσμα το μοναδικό κριτήριο να είναι το κατά πόσο ένα φυσίγγι στα χέρια (στο όπλο) εκείνου που το χρησιμοποιεί είναι αποτελεσματικό στα θηράματα. Όμως μόνο με αυτό το κριτήριο καταργούμε κάθε ισορροπία στην διαφορετικότητα των γομώσεων και ορισμένες φορές ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε φυσίγγια που δεν ανταποκρίνονται στα διεθνή στάνταρ ασφαλείας.

Μην έχετε την εντύπωση ότι αυτά αφορούν μόνο κάποιους Έλληνες κατασκευαστές. Δυστυχώς έχουμε «μετρήσει» φυσίγγια επώνυμων ξένων κατασκευαστών, που ξεπερνούν αρκετά τα επιτρεπόμενα όρια. Καλοί και κακοί κατασκευαστές φυσιγγίων υπάρχουν σε όλο τον κόσμο. 

Δείτε ΕΔΩ τα Πλάνα Συνδρομών!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Beretta Bellmonte I Camo Max 5

Με βελτιώσεις και νέα εμφάνιση, το θρυλικό SL-80 προκαλεί τους κυνηγούς... Ένα όπλο το οποίο γράφει ένδοξη ιστορία εδώ και 50 χρόνια, ανανεώνεται και γίνεται...
36,298ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
5ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
8,510ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
few clouds
27.1 ° C
30.1 °
25.2 °
51 %
1kmh
20 %
Σα
30 °
Κυ
29 °
Δε
25 °
Τρ
26 °
Τε
23 °

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ