Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022
ΑρχικήΌπλα-ΒλητικήΑεροβόλαΣυντήρηση αεροβόλου: Εργαλεία και υλικά...

Συντήρηση αεροβόλου: Εργαλεία και υλικά…

|

Ποια είναι τα απαραίτητα υλικά και εργαλεία για την τακτική συντήρηση και τις μικροεπισκευές του αεροβόλου μας, και ποιά είναι τα λάθη στον εξοπλισμό μας που θα πρέπει να αποφύγουμε;

του Κώστα Λακαφώση 

Το αεροβόλο είναι ένα όπλο υψηλής τεχνολογίας και ιδιαίτερων απαιτήσεων σε συντήρηση, που είναι όλο και μεγαλύτερες όσο ακριβότερο και ισχυρότερο είναι. Δεν είναι απαραίτητο να αποκτήσει κανείς ιδιαίτερες και εξειδικευμένες γνώσεις για την απλή συντήρησή του, όμως είναι απαραίτητη η τήρηση κάποιων βασικών κανόνων, και κυρίως η γνώση των σφαλμάτων που μπορούν να οδηγήσουν σε μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που προσπαθούν να λύσουν. Το πρώτο βήμα είναι η επιλογή των κατάλληλων εργαλείων και υλικών, και αυτό είναι ένα πολύ βασικό βήμα, αφού με τα σωστά υλικά και τη γνώση για τη σωστή χρήση τους, μειώνονται σημαντικά οι πιθανότητες σφάλματος και περαιτέρω προβλημάτων. Ας προσπαθήσουμε να μαζέψουμε έναν βασικό εξοπλισμό συντήρησης αεροβόλων, εντοπίζοντας τις σωστές και τις λανθασμένες επιλογές σε κάθε επιμέρους τομέα: 

Εργαλεία

- Advertisement -

Το βασικό εργαλείο που θα χρησιμοποιήσει ο αεροβολιστής για τις βασικές εργασίες συντήρησης του αεροβόλου του είναι το κατσαβίδι. Προσοχή, όμως: όχι ένα μεσαίο κατσαβίδι γενικής χρήσης όπως αυτά που έχουμε στο σπίτι μας, στο συρτάρι με τα εργαλεία. Τα πιο πολλά αεροβόλα χρησιμοποιούν βίδες με κλασικό κεφάλι με ίσια εγκοπή, όμως τα περισσότερα κατσαβίδια γενικής χρήσης έχουν “περίπου” ίσια μύτη και δεν είναι κατάλληλα για να βάλουν δύναμη σε μία βίδα χωρίς να “ξεχειλώσουν” την εγκοπή, ή ακόμα χειρότερα, να “πηδήσουν” έξω κάνοντας μεγαλύτερη ζημιά.

Άρα, όταν λέμε για κατσαβίδι, μιλάμε υποχρεωτικά για μία ολόκληρη σειρά κατσαβιδιών υψηλής ποιότητας (ώστε πάντα να ταιριάζουμε τέλεια το κατσαβίδι στην εγκοπή πριν βάλουμε δύναμη), των οποίων η μύτη να έχει προφίλ όπως τα κατσαβίδια του ωρολογοποιού και όχι όπως αυτά του ηλεκτρολόγου. Αν προσέξει κανείς το κατσαβίδι του ηλεκτρολόγου, οι δύο τροχισμένες επιφάνειες που οδηγούν στη μύτη του είναι επίπεδες, και άρα δημιουργούν το σχήμα μιας “σφήνας” στο σημείο που εφαρμόζουν στη βίδα. Αυτό δεν είναι καλό για την ιδανική εφαρμογή στη βίδα ενός όπλου. Το σωστό προφίλ είναι αυτό που έχει το κατσαβίδι του ωρολογοποιού, στο οποίο οι δύο τροχισμένες πλευρές δεν είναι επίπεδες αλλά καμπύλες, έτσι ώστε η μύτη να σχηματίζει ένα τέλειο παραλληλεπίπεδο στο σημείο που το κατσαβίδι εφαρμόζει στη βίδα, πετυχαίνοντας μεγαλύτερη επιφάνεια εφαρμογής, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα να σφίξουμε και να ξεσφίξουμε με μεγάλη δύναμη χωρίς να παραμορφωθεί η εγκοπή.

Πέρα από τα κατσαβίδια (με μία αντίστοιχη σειρά σταυροκατσάβιδων, όπου τα πράγματα είναι πιο απλά γιατί οι μύτες είναι τυποποιημένες στις δύο σειρές PH και PZ), χρήσιμη για όποιον αποφασίσει να μπει σε πιο “σοβαρές” επισκευές των αεροβόλων ελατηρίου είναι και μία μικρή μέγγενη, στην οποία θα πρέπει να προσαρμόσουμε τα κατάλληλα πλευρικά “μαλακώματα” για να μην προκαλέσουμε σημάδια στα κομμάτια που σφίγγουμε.

Καθάρισμα κάννης

Για το καθάρισμα της κάννης, όπως έχουμε ξαναγράψει, οι βούρτσες με σκληρό στέλεχος είναι καλύτερο να αποφεύγονται. Υπάρχουν κάποιες βούρτσες αρκετά “ασφαλείς”, με μπρούτζινα στελέχη και πλαστική επικάλυψη, όμως ο κίνδυνος τραυματισμού των ραβδώσεων (και κυρίως της “κορώνας” της κάννης) είναι υπαρκτός και η χρήση τους απαιτεί προσεκτικές και ήρεμες κινήσεις. Δεδομένου ότι τα αεροβόλα δεν έχουν τα κατάλοιπα της καύσης της πυρίτιδας που έχουν τα πυροβόλα ώστε να απαιτούν πολύ τρίψιμο και καθάρισμα, η πιο απλή λύση είναι αυτή με το νήμα που το περνάμε μέσα από την κάννη και έπειτα τραβάμε (στην ίδια φορά με την κίνηση του βλήματος) ένα κατάλληλων διαστάσεων κομμάτι από χαρτοπετσέτα ή ύφασμα, αλλάζοντάς το όσες φορές χρειάζεται μέχρι να βγει καθαρό. Προσοχή: είναι πιό ασφαλές να χρησιμοποιήσει κανείς απλό σπάγκο σαν αυτόν του χαρταετού παρά κάτι σκληρό όπως η πετονιά, γιατί ειδικά η χοντρή πετονιά είναι επικίνδυνη για την “κορώνα” της κάννης, ειδικά όταν δεν είναι εντελώς καινούρια και καθαρή.

Λιπαντικά

Για τη λίπανση ενός αεροβόλου, υπάρχουν αρκετά εξειδικευμένα λιπαντικά, είτε σε υγρή μορφή είτε σε μορφή πάστας (γράσσο). Τα απολύτως απαραίτητα, όμως, είναι δύο: ένα κλασικό λάδι λίπανσης (π.χ. βαλβολίνη αυτοκινήτου) και ένα άχρωμο, άοσμο και ουδέτερο λάδι σιλικόνης. Το λάδι σιλικόνης είναι πολύ χρήσιμο για τη λίπανση των αεροβόλων προσυμπιεσμένου αέρα ή διοξειδίου του άνθρακα, και ειδικά σε όλα τα σημεία όπου απαιτείται στεγανότητα σε βαλβίδες, τσιμούχες και λάστιχα. Η ιδιότητά του να είναι εντελώς “ουδέτερο” και να μην αντιδρά με τα διάφορα υλικά με τα οποία έρχεται σε επαφή, αλλά ταυτόχρονα να μην παρουσιάζει φαινόμενα αυτανάφλεξης, το κάνει πολύ χρήσιμο στη λίπανση των αεροβόλων, όμως το λάδι σιλικόνης δεν μπορεί να αποτελέσει μοναδική και αποκλειστική λύση γιατί δεν διαθέτει τις λιπαντικές ιδιότητες που απαιτούνται σε σημεία με μεγάλες τριβές. Στα σημεία αυτά, εκεί όπου τρίβεται μέταλλο με μέταλλο και αναπτύσσονται μεγάλες δυνάμεις, μία σταγόνα βαλβολίνη καλής ποιότητας προσφέρει πολύ μεγαλύτερη προστασία. Άλλη μία σταγόνα βαλβολίνης σε ένα κομμάτι υφάσματος είναι αρκετή για να περάσουμε την κάννη και τα μεταλλικά μέρη του όπλου μετά τη χρήση, για προστασία από την υγρασία και τη σκουριά. Όσο για πιό εξειδικευμένες απαιτήσεις λίπανσης (όπως π.χ. το ελατήριο και το πίσω μέρος του εμβόλου σε ένα ισχυρό αεροβόλο ελατηρίου), για  τη χρήση αυτή υπάρχουν εξειδικευμένα γράσα τα οποία θα πρέπει πάντοτε να μπαίνουν σε πολύ μικρή ποσότητα-αν κάποιος δεν είναι σίγουρος, καλύτερα να μη βάλει τίποτα… 

Χρώμα

Με τη χρήση το αεροβόλο μας μπορεί να εμφανίσει μικροατέλειες στο χρώμα του, από μικροχτυπήματα ή μετά από “επίθεση σκουριάς” που μπορεί να προκύψει από κακή φύλαξη. Για να αντιμετωπίσουμε τους αποχρωματισμούς στα μεταλλικά μέρη, έχουμε κάποιες λύσεις ανάλογα με το είδος του μετάλλου. Αν μιλάμε για κλασικό αεροβόλο τουφέκι, κατασκευασμένο από ατσάλι με χημικό “μαύρισμα” όπως ακριβώς και τα κυνηγετικά λειόκαννα, εδώ υπάρχουν κάποιες λύσεις στην αγορά, είτε με τη μορφή ενός ειδικού χημικού μαρκαδόρου είτε με τη μορφή πάστας ή υγρού. Όλα αυτά τα προϊόντα πετυχαίνουν ένα αποτέλεσμα παρόμοιο στην όψη με το εργοστασιακό χρώμα, απλώς όχι τόσο μεγάλης αντοχής. Είναι όμως εύκολα και γρήγορα στη χρήση, οπότε χρειάζεται απλώς πιό τακτική επανάληψη της χρήσης τους. Για τα αλουμινένια μέρη, όμως, όπως επίσης και για κάποια άγνωστα κράματα κασσιτέρου που χρησιμοποιούνται σε πολλά αεροβόλα πιστόλια με αμπούλα διοξειδίου, δεν έχουμε βρει μέχρι σήμερα κάποια αξιόπιστη και αποτελεσματική λύση “χημικής” βαφής. Το να λύσει κανείς εντελώς ένα όπλο και να στείλει τα αλουμινένια μέρη του για ηλεκτροστατική βαφή σε κάποιο εξειδικευμένο μηχανουργείο,  δεν είναι πρακτική λύση (αφήστε που τα περισσότερα μηχανουργεία θα αρνηθούν να μπλέξουν με μία τέτοια μικροδουλειά). Έτσι, η μοναδική λύση που απομένει είναι το κλασικό βάψιμο τοπικά στα σημεία που έχουν γδαρθεί, με κάποιο κλασικό χρώμα για μέταλλο. Η αντοχή δεν θα είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά ένα τρίψιμο με χοντρό γυαλόχαρτο μπορεί να βοηθήσει λίγο την επιφάνεια. Μιλώντας για χρώματα, εάν βρεθούμε σε κατάστημα μοντελισμού μπορούμε να προμηθευτούμε και τα κατάλληλα χρώματα για να προσθέσουμε κουκκίδες υψηλής ορατότητας στα σκοπευτικά όργανα του πιστολιού μας: λευκό χρώμα για βάση, και άλλο ένα χρώμα (π.χ. έντονο πορτοκαλί) αν θέλουμε να προσθέσουμε πάνω από το λευκό για ακόμα καλύτερη ορατότητα. Μια σταγόνα κυανοακρυλικής κόλλας στιγμής από πάνω “σφραγίζει” το χρώμα και παίζει το ρόλο του ανθεκτικού βερνικιού για να μην τρίβεται ή μαυρίζει η κουκκίδα μας. 

Αυτά τα βασικά: για πιο εξειδικευμένα υλικά και οδηγίες, θα επανέλθουμε σε επόμενο τεύχος μας, αφού είναι αρκετές οι απορίες σας για πιο συγκεκριμένα θέματα επισκευών και συντήρησης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αδέλφια Κορακάκη: Χρυσοί η Άννα και ο Διονύσης στο μικτό του Μπακού!

«Χρυσά» τα αδέλφια Κορακάκη στο μικτό ομαδικό του αεροβόλου πιστολιού στο Μπακού. Μια ακόμα σημαντική επιτυχία πρόσθεσαν τα αδέλφια Κορακάκη, Άννα και Διονύσης, στο ενεργητικό...
36,298ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
5ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,920ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
clear sky
32.4 ° C
34 °
30.2 °
15 %
7.2kmh
0 %
Δε
32 °
Τρ
32 °
Τε
34 °
Πε
34 °
Πα
34 °

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ