Οι υψηλές ταχύτητες έχουν καλύτερο αποτέλεσμα;

- Advertisement -

 

Το καλύτερο φυσίγγιο είναι εκείνο που έχουμε συνηθίσει και δεν πρέπει να το αλλάζουμε διότι το ιδανικό… δεν υπάρχει.

Πολλοί κατασκευαστές φυσιγγίων προβάλουν την υψηλή ταχύτητα, σαν το μεγάλο πλεονέκτημα των προϊόντων τους, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ένας μύθος γύρω από το θέμα αυτό.

Η «χρυσή» συνταγή

Από την άλλη, πολλοί κυνηγοί ρωτούν αν τα φυσίγγια με τα οποία κυνηγούν έχουν μεγάλες ταχύτητες, θεωρώντας ότι αυτό και μόνο αρκεί για να γίνουν πιο αποτελεσματικοί. Κάποιοι άλλοι προεκτείνοντας το θέμα, θέλουν να μάθουν την ακριβή ταχύτητα των σκαγιών, πιστεύοντας ότι έτσι θα μπορέσουν να εκτιμήσουν την προσκόπευση που θα κάνουν για να μην έχουν αστοχίες.
Η βλητική στα κυνηγετικά όπλα, είναι μία περίπλοκη υπόθεση και κανένας δεν μπορεί να προσδιορίσει το χρόνο τον οποίο χρειάζονται τα σκάγια για να φτάσουν στο στόχο, ούτως ώστε να κάνουν σωστή προσκόπευση. Έστω όμως ότι γνωρίζουμε τον ακριβή χρόνο (ο μαθηματικός τύπος είναι απλός), είναι πολύ δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη, διότι υπεισέρχονται πολλοί παράγοντες οι οποίοι αλλοιώνουν το αποτέλεσμα. Ακόμη κι αν βρεθεί η «χρυσή» συνταγή, τίθεται ένα μεγάλο ερώτημα. Ας επιχειρήσουμε λοιπόν να αναλύσουμε το θέμα.

Οι οργανωμένοι κατασκευαστές φυσιγγίων σήμερα, διαθέτουν βλητικούς σταθμούς για να δοκιμάζουν τα φυσίγγια τους. Οι σταθμοί αυτοί δίνουν πολλά στοιχεία, με βασικότερα αυτά των ταχυτήτων και των αναπτυσσόμενων πιέσεων.

Οι ταχύτητες έχουν να κάνουν με την απόδοση των φυσιγγίων, οι δε πιέσεις έχουν να κάνουν με την ασφάλεια του χρήστη. Οι δύο αυτές παράμετροι, δεν είναι ανεξάρτητες μεταξύ τους. Αντίθετα είναι απόλυτα αλληλοεξαρτώμενες και αυτό κάνει τους κατασκευαστές πολύ προσεκτικούς, διότι θέλουν μεν να προσφέρουν στους καταναλωτές φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων (διότι το απαιτεί το Marketing), όμως δεν μπορούν να υπερβούν τα εσκαμμένα, καθώς δεν γνωρίζουν σε τι όπλα θα χρησιμοποιηθούν τα φυσίγγια τους.

Πιέσεις πάνω από 750 μονάδες Bar είναι απαγορευτικές για απλά φυσίγγια και πάνω από 900 στις υπεργομώσεις (magnum) επίσης. Όποια κι αν είναι λοιπόν η ταχύτητα του φυσιγγίου, αν υπερβεί τις πιο πάνω τιμές, δεν θα πρέπει να κυκλοφορεί στην αγορά. (Συχνά οι κατασκευαστές αναφέρουν στις συσκευασίες, ή και στα ίδια τα φυσίγγια, τα όρια ασφαλείας που για τα φυσίγγια φτάνουν τα 1.050 Bar για δε τα όπλα τα 1.380).

Αν δηλαδή δούμε να αναγράφεται πως πρέπει να χρησιμοποιούμε τα συγκεκριμένα φυσίγγια σε όπλα δοκιμασμένα σε 1.380 Bar, δεν σημαίνει ότι τα φυσίγγια αυτά αποδίδουν τόσο υψηλές πιέσεις, αλλά ότι προτείνονται για σύγχρονα όπλα που έχουν δοκιμαστεί σε αυτό το ύψος πιέσεων.
Υψηλών ταχυτήτων και πιέσεων…

Συνήθως τα επώνυμα φυσίγγια αποδίδουν πιέσεις που δεν υπερβαίνουν τα 900 Bar. Η αναφορά στις πιέσεις γίνεται, διότι κατά κανόνα τα φυσίγγια «υψηλών ταχυτήτων» είναι φυσίγγια «υψηλών πιέσεων».

Οι μετρήσιμες τιμές ταχυτήτων είναι οι εξής: Χρόνος κάννης (διάρκεια διαδρομής μέσα στην κάννη).

Ταχύτητα στομίου κάννης (V0).
Ταχύτητα σε απόσταση ενός μέτρου από το στόμιο της κάννης (V1).
Ταχύτητα σε απόσταση 10 μέτρων από το στόμιο της κάννης (V10).
Ταχύτητα σε απόσταση 15 μέτρων από το στόμιο της κάννης (V15).

Παράλληλα βέβαια γίνεται και μέτρηση της αναπτυσσόμενης πίεσης κάθε φυσιγγίου. Οι μετρήσεις αυτές επηρεάζονται από τις καιρικές συνθήκες και αυτό οι κατασκευαστές το λαμβάνουν πάντοτε υπόψη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι κατασκευαστές μπορεί να κάνουν και διαφορετικές μετρήσεις, ανάλογα με τις γομώσεις που χρησιμοποιούν.

Η ταχύτητα αποτυπώνεται σε μέτρα ανά δευτερόλεπτο και βέβαια είναι φθίνουσα όσο η απόσταση μεγαλώνει. Ο συνδυασμός δύο τιμών (π.χ. V1 και V15) καταδεικνύει την επιβράδυνση της βολής και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία. Όσο μικρότερη επιβράδυνση έχει μία βολή, τόσο καλύτερο είναι το φυσίγγι. Αυτό όμως εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι το μέγεθος των σκαγιών (διάμετρος) δηλαδή η μάζα τους, αλλά και το συνολικό βάρος της γόμωσης.
Μία μεγάλη γόμωση, μπορεί να έχει χαμηλότερη αρχική ταχύτητα από μία μικρότερη, όμως κατά κανόνα έχει μεγαλύτερη «μένουσα» ταχύτητα, δηλαδή έχει μικρότερη τιμή επιβράδυνσης, που είναι και το τελικό ζητούμενο.

Σε μεγάλες αποστάσεις λοιπόν, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε μεγαλύτερες γομώσεις και πιο χοντρά σκάγια. Σκάγια με υψηλή ταχύτητα, έχουν μεγαλύτερη διεισδυτική ικανότητα στο σώμα του θηράματος και αυτό είναι χρήσιμο κυρίως στις μεγάλες αποστάσεις. Όλα τα πιο πάνω είναι θετικά αλλά….

Τα μειονεκτήματα

Οι υψηλές ταχύτητες των σκαγιών δεν έχουν μόνο πλεονεκτήματα. Έχουν και μειονεκτήματα, ορισμένα από τα οποία θα πρέπει να μας προβληματίζουν. Η συνταγή για να κατασκευάσουμε φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων, είναι λίγο πολύ γνωστή. Μεγαλύτερη ποσότητα πυρίτιδας, καλύτερη έμφραξη (βυσμάτωση) και ενδεχομένως μεγαλύτερη στατική πίεση. Με λίγα λόγια μεγαλύτερη αντίσταση στην ώθηση των αερίων που παράγονται από την καύση της πυρίτιδας.

Τα πιο πάνω θα μας δώσουν ασφαλώς μεγαλύτερη ταχύτητα στα σκάγια (κυρίως στα νούμερα κάτω από το 6 που έχει διάμετρο 2,7 χιλιοστά). Το πρόβλημα είναι ότι όσο ανεβαίνουν οι ταχύτητες, ανεβαίνουν και οι παραγόμενες πιέσεις και αυτό είναι κάτι που δεν το θέλει κανένας, διότι τίθεται θέμα ασφάλειας, υψηλής ανάκρουσης κ.λπ.

Υψηλή πίεση όμως, συνεπάγεται και ακανόνιστη κατανομή σκαγιών και κυρίως μεγάλη παραμόρφωση. Η παραμόρφωση είναι ένας παράγων τον οποίο λίγοι λαμβάνουν υπόψη, αν και είναι πολύ σημαντικός. Γομώσεις με σκάγια διαμέτρου μικρότερης των 2,7 χιλιοστών (Νο 7-8-9-10-11) δεν πρέπει να δέχονται υψηλή πίεση, διότι τα σκάγια αυτά είναι πολύ ευαίσθητα σε παραμορφώσεις.
Η αυξημένη πίεση μέσα στην κάννη, συμπιέζει τα σκάγια (ακόμη περισσότερο αν χρησιμοποιούμε στενά τσοκ), με αποτέλεσμα να έχουμε μεγάλη διασπορά στη βολή και πολλά «άχρηστα» σκάγια, τα οποία λόγω παραμόρφωσης δεν αποκτούν μεγάλη ταχύτητα και εκτρέπονται πολύ εύκολα.

Δοκιμές έχουν δείξει ότι στα «ψιλά» σκάγια των φυσιγγίων υψηλών ταχυτήτων, ποσοστά που φτάνουν ακόμη και το 50% της συνολικής γόμωσης χάνονται, λόγω παραμόρφωσης, με συνέπεια να έχουμε πολύ λιγότερο αριθμό στο στόχο, αναιρώντας το πλεονέκτημα της ποσότητας. Για να μειωθούν αυτές οι παρενέργειες, οι σοβαροί κατασκευαστές φυσιγγίων γεμίζουν τα φυσίγγια υψηλών ταχυτήτων, μόνο με σκάγια μεγάλης διαμέτρου και κατά κανόνα επικαλυμμένα.

Τα επιχαλκωμένα ή επινικελωμένα σκάγια, παρουσιάζουν μεγαλύτερη αντίσταση στην παραμόρφωση και σε συνδυασμό με τη λεία επιφάνειά τους αποκτούν μεγαλύτερες ταχύτητες από τα απλά. Η λύση της χρήσης σκληρού κράματος (μεγαλύτερα ποσοστά αντιμονίου) υιοθετείται μόνο στα σκοπευτήρια, διότι στο κυνήγι είναι ανασταλτικός παράγων λόγω μικρότερου ειδικού βάρους.

Μεγάλη συγκέντρωση και μεγάλη ταχύτητα

Σε τελική ανάλυση, θα λέγαμε ότι το ιδανικό φυσίγγι (που δεν υπάρχει) είναι εκείνο που έχει μεγάλη συγκέντρωση (δηλαδή πυκνότητα σκαγιών) και μεγάλη ταχύτητα. Δυστυχώς όμως είναι αδύνατο να συνδυαστούν αυτά τα δύο, οπότε είμαστε υποχρεωμένοι να διαλέξουμε τι είναι εκείνο που μας εξυπηρετεί καλύτερα. Θέλουμε περισσότερα σκάγια στο θήραμα; Θα πρέπει να αποφύγουμε τις πολύ υψηλές ταχύτητες κυρίως στα ψιλά σκάγια. Θέλουμε μεγάλη διάτρηση; Θα διαλέξουμε υψηλές ταχύτητες και πιο χοντρά σκάγια.

Αν μπούμε στο δίλημμα μεταξύ των δύο, θα έλεγα ότι η καλή συγκέντρωση και κατανομή σκαγιών, θα πρέπει να μας απασχολήσει περισσότερο από τις υψηλές ταχύτητες. Προσωπικά δίνω πολύ μεγαλύτερο βάρος στην κατανομή των σκαγιών και στην αποφυγή των παραμορφώσεων, οι οποίες μας αχρηστεύουν μεγάλο μέρος των σκαγιών. Είναι προτιμότερο να έχουμε πολλά χρήσιμα σκάγια, από το να έχουμε λίγα «δυνατά».

Σε ότι αφορά τη σκόπευση, όλα εξαρτώνται από την εμπειρία του σκοπευτή- κυνηγού. Η συχνή αλλαγή μάρκας φυσιγγίων, τύπων κ.λπ. μας οδηγεί σε αμφισβητήσεις και μας κάνει να πελαγοδρομούμε χωρίς να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε ένα φυσίγγι με το οποίο θα κυνηγάμε.  Το καλύτερο φυσίγγιο είναι εκείνο που έχουμε συνηθίσει και δεν πρέπει να το αλλάζουμε διότι το ιδανικό… δεν υπάρχει.

breda
35,947ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,824ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
4ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,870ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
few clouds
24.5 ° C
25.9 °
22.8 °
50 %
2.7kmh
20 %
Δε
25 °
Τρ
27 °
Τε
29 °
Πε
31 °
Πα
32 °

ΔΗΜΟΦΙΛΗ