Δευτέρα, 4 Ιουλίου, 2022
ΑρχικήΚυνήγιΤέχνηΠοιος πλήρωσε το ακριβότερο βιβλίο στον κόσμο… (... η συνέχεια)

Ποιος πλήρωσε το ακριβότερο βιβλίο στον κόσμο… (… η συνέχεια)

|

Κυνήγι, προετοιμασία και ζωγραφική…

Το πάθος και η αγάπη του τον έκαναν να περνάει μεγάλα διαστήματα ταξιδεύοντας στη φύση, συλλέγοντας πουλιά και δέρματα ζώων για να τα ταξινομήσει. Η διατήρησή τους ήταν πολύ δύσκολη χωρίς ψύξη και ο μόνος τρόπος συντήρησής τους ήταν το ρούμι. Όσον αφορά τα πουλιά, τα στήριζε περνώντας τους σύρματα και τα ζωγράφιζε πριν χαλάσουν. Η μέθοδος αυτή του έδινε τη δυνατότητα να τα ζωγραφίζει σε πολύ ζωντανές πόζες με δραματική ένταση, κάτι που αποτελούσε μεγάλη καινοτομία και το συγκριτικό του πλεονέκτημα έναντι των άλλων σύγχρονων ζωγράφων. american_snipe_Audubon

Το συνηθισμένο του πρόγραμμα ήταν εγερτήριο στις 3 το πρωί και εξερεύνηση στη φύση ως τη μία το μεσημέρι και στη συνέχεια ζωγραφική ως το απόγευμα που έβγαινε και πάλι έξω για μελέτη και πάλι από την αρχή, κι αυτό για βδομάδες ή για μήνες. Οι επιπλέον δυσκολίες είχαν να κάνουν με την προετοιμασία των πουλιών, με την συγκέντρωση και την ταχύτητα που έπρεπε να τα ζωγραφίζει για ατέλειωτες ώρες, όσο και με το κυνήγι (ιδιαίτερα των ζώων) που δεν είχε πάντοτε αίσια έκβαση.

Οι συνεργάτες του…

Γίνεται λοιπόν κατανοητό ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να φέρει σε πέρας μόνος του ένα τέτοιο εγχείρημα. Συνεργάστηκε με ζωγράφους της φύσης όπως ο George Lechman, ταριχευτές όπως ο Henry Ward, φυσιοδίφες με τα ίδια ενδιαφέροντα, ινδιάνους παγιδευτές και κυνηγούς, ντόπιους οδηγούς, γιατρούς – χειρουργούς, αγρότες και στρατιωτικούς.

- Advertisement -

american\-cross\-fox\-audubonΗ πιο δυνατή όμως συνεργασία του Audubon υπήρξε ο λουθηρανός πάστορας John Bachman, ο οποίος έμελλε να γίνει και συμπέθερός του, παντρεύοντας τις δύο κόρες του με τους γιους του. Ο Bachman μοιραζόταν μαζί του το ίδιο πάθος, αλλά όντας πιο ρεαλιστής του υπενθύμιζε πάντα και τις δυσκολίες. Ενόψει της αισιοδοξίας του Audubon για την έκδοση των θηλαστικών, η οποία ακολούθησε αυτή των πουλιών, του γράφει:

«Μήπως κάνεις βιαστικά όνειρα; Τα τετράποδα δεν έχουν περιγραφεί ποτέ  ως τώρα προσεκτικά και θα βρεις δυσκολίες σε κάθε βήμα. Η σχετική βιβλιογραφία δεν βοηθάει πολύ. Τα είδη του ανατολικού ελαφιού δεν είναι εύκολο να ταξινομηθούν και τα αμέτρητα είδη σκίουρων μοιάζουν να έχουν γεννηθεί για να μπερδέψουν τους φυσιοδίφες. Νομίζω πάντως ότι έχω μελετήσει το θέμα περισσότερο από σένα, πες μου σε τι μπορώ να φανώ χρήσιμος», καταλήγει ο πάστορας.squirrel\-audubon

Και πράγματι, οι μελέτες του επί του πεδίου, οι σημειώσεις και τα κείμενα που κρατούσε ήταν καταλυτικής σημασίας για τον Audubon, ενώ θα πρέπει εδώ να αναφέρουμε και την ζωγραφική συνδρομή στο φόντο κάποιων πινάκων του, από την πρεσβυτέρα Maria Martin Bachman.

Έπρεπε να πουληθούν…

Από την άλλη πλευρά υπήρχε και το εμπορικό κομμάτι. Τα τυπογραφεία είχαν πιεστικές προθεσμίες, η χρηματοδότηση ήταν περίπλοκη και η έκδοση πανάκριβη. Ο Audubon έπρεπε να ταξιδεύει για να βρει αγοραστές που θα προπλήρωναν για την παραγγελία, να διοργανώνει εκθέσεις και να πουλά ελαιογραφίες του, να εμπορεύεται τα δέρματα των ζώων που σκότωνε. Και μπορεί ανάμεσα στους υποψήφιους αγοραστές να συγκαταλέγονταν βασιλιάδες, δούκες και ευκατάστατοι τραπεζίτες, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι συμμερίζονταν πάντα τις ανησυχίες του. Πολλοί από αυτούς – ακόμη και μεγάλα ονόματα – ακύρωναν τις παραγγελίες που είχαν κάνει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και όταν τέλειωσε το «Birds of America»  λίγα λεφτά άρχισε να παίρνει στα χέρια. Κοντά λοιπόν στην κούραση και την ελάχιστη ανάπαυση ερχόταν να προστεθεί και η πίεση για την οικονομική στήριξη της οικογένειάς του. Οι ταλαιπωρίες και οι έγνοιες είναι γραφτό να φρενάρουν πάντα την έμπνευση, την ελπίδα και το όραμα. Ο John James Audubon ήταν πλέον φανερά καταβεβλημένος και φαινόταν πολύ μεγαλύτερος της πραγματικής του ηλικίας.

Το αντίτιμο…

Την άνοιξη του 1846 άφησε τα πινέλα στον γιο του John, ο οποίος υπήρξε και συνεργάτης του (όπως και ο άλλος γιος του Victor) και το 1851 εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο, περνώντας κι αυτός στην αλήθεια. Τα «Τετράποδα» της Αμερικής εκδόθηκαν το 1854 με τη συνδρομή του πάστορα συμπεθέρου και των δυο γιων του, με καθυστέρηση έντεκα χρόνων από τον αρχικό τους προγραμματισμό και τρία χρόνια μετά τον θάνατό του.

woodcock\-AudubonΤο 1860 πέθανε ο Victor σε ηλικία 51 ετών και το 1862 ο John, σε ηλικία 50 ετών, καθώς οι κουραστικές απαιτήσεις των εξερευνήσεων, της ζωγραφικής και των εκδόσεων επέδρασαν αρνητικά και σε αυτούς. Όσον αφορά την χήρα του, Lucy Bakewell Audubon, πούλησε στην New-York Historical Society και τις 435 προπαρασκευαστικές ακουαρέλες του  «The Birds of America» οι οποίες κατ’ αυτόν τον τρόπο διασώθηκαν. Δυστυχώς αυτό δεν συνέβη και με τις αυθεντικές χάλκινες λιθογραφικές πλάκες. Γλίτωσαν μόνο 50, όταν η χήρα βρέθηκε σε ανάγκη και για λίγα χρήματα έδωσε τις υπόλοιπες να λιώσουν και να πουληθούν για παλιοσίδερα στην εταιρία Phelps Dodge.

Έτσι κλείνει η ζωή του John James Audubon, της οποίας ξόδεψε κάθε διαθέσιμη στιγμή για να ζωγραφίζει πουλιά και ζώα. Κατάφερε παρά τις αντιξοότητες και τα εμπόδια να αφήσει μια – από πολλές απόψεις – ανεκτίμητη παρακαταθήκη, ακολουθώντας ως το τέλος την αγάπη του. Αυτή η ακριβή αγάπη που τον οδήγησε να τα δώσει όλα, ήταν και το κυριότερο συστατικό της συνταγής που έκανε τα πουλιά της Αμερικής το ακριβότερο βιβλίο στον κόσμο.John_James_Audubon

Βέβαια για τον ίδιο ήταν κάτι αναπόφευκτο, γιατί ο αληθινός ζωγράφος δεν πιάνει τα πινέλα από επιλογή, αλλά επειδή δεν μπορεί να κάνει αλλιώς. Το κακό είναι ότι πολλοί άνθρωποι τον άκουσαν, λιγότεροι τον βοήθησαν και ελάχιστοι τον κατάλαβαν. Ελάχιστοι ένιωσαν το μέγεθος και το βάρος του έργου του Audubon, τη στιγμή που αυτό συντελούνταν. Γι’ αυτό και ήταν γραφτό, το ακριβό αντίτιμο της δημιουργίας αυτού του πολύτιμου βιβλίου να το πληρώσει τελικά ο ίδιος…

 

 

 

 

(Για τη συγγραφή αυτού του άρθρου αντλήθηκαν πληροφορίες από το βιβλίο “The imperial collection of Audubon animals”, Victor H. Cahalane, U.S.A. 1967 και από την Wikipedia.)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ποιος πλήρωσε το ακριβότερο βιβλίο στον κόσμο…

Το ακριβότερο βιβλίο στον κόσμο το φιλοτέχνησε ένας κυνηγός! Πρόκειται για τον  γαλλοαμερικανό ορνιθολόγο, φυσιοδίφη και ζωγράφο John James Audubon (Όντιμπον), ο οποίος γεννήθηκε στο...
36,298ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,767ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
5ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,920ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
clear sky
26.5 ° C
27.8 °
24.5 °
43 %
4.9kmh
0 %
Δε
31 °
Τρ
33 °
Τε
34 °
Πε
34 °
Πα
30 °

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ