spot_img
Παρασκευή, 19 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΚυνήγιΑυτοκίνητοΌλα τα λάστιχα δεν ...πάνε παντού

Όλα τα λάστιχα δεν …πάνε παντού

|

{module Kyrgias}

 

Τι να τo κάνεις το μπλοκέ διαφορικό, την τετρακίνηση ή τις ενισχυμένες αναρτήσεις, αν το αυτοκίνητο φοράει λάστιχα που δεν κάνουν, ή δεν “πατάνε” καλά;

 

κείμενο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΝΤΑΣ

 

Για τον κυνηγό, που το τζιπάκι ή το “αγροτικό” είναι το απαραίτητο εργαλείο για μία κυνηγετική εξόρμηση, τα κατάλληλα λάστιχα για σκληρή χρήση είναι κάτι που δεν xωράει… εκπτώσεις. Τι να τα κάνεις άλλωστε το μπλοκέ διαφορικό, την τετρακίνηση ή τις ενισχυμένες αναρτήσεις, αν τα λάστιχα δεν κάνουν ή δεν “πατάνε” καλά;

Στην αγορά υπάρχουν, πλέον, 3 τύποι ελαστικών για τζιποειδή: τα καθαρά ασφάλτινα, τα γενικής χρήσης και τα εξειδικευμένα.

– Τα ασφάλτινα ελαστικά, σε καμία περίπτωση δεν είναι “μάχιμα” σε σκληρές συνθήκες…

Βασικός προορισμός τους είναι η άσφαλτος (άντε και λίγο καλό χώμα), έχοντας ως πλεονεκτήματα το υψηλό επίπεδο πρόσφυσης στο στεγνό και στο βρεγμένο δρόμο, αλλά και την οικονομία καυσίμου.

Αν τα επιλέξετε, θα διαπιστώσετε με την πρώτη κιόλας εξόρμηση εκτός δρόμου, ότι φθείρονται δραματικά αν κάποιος οδηγήσει γρήγορα στο χώμα, ενώ σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε οριακές εκτός δρόμου συνθήκες. Τα πλαϊνά τους (προφίλ) είναι πολύ μαλακά για να αντέξουν τις επαφές με τις πέτρες και το πέλμα τους πολύ πυκνό για να μπορεί να “δουλέψει” αποτελεσματικά στη λάσπη. Από την άλλη, έχουν αποδεκτή συμπεριφορά στην άμμο αλλά και στο χιόνι. 

– Τα λάστιχα γενικής χρήσης είναι “συμβιβαστικά” για όσους κινούνται στην άσφαλτο, αλλά… δεν διστάζουν να αντιμετωπίσουν και σκληρές συνθήκες εκτός δρόμου.

Είναι λάστιχα που τα καταφέρνουν ικανοποιητικά σε όλες τις συνθήκες, χωρίς, όμως, να είναι κορυφαία σε καμία κατάσταση. Έχουν μεγαλύτερο θόρυβο κύλισης από τα ασφάλτινα, και μικρότερο από τα “καθαρόαιμα” εκτός δρόμου…

Όταν είναι καινούρια, μπορούν να βάλουν… τα γυαλιά ακόμη και σε λάστιχα που παίρνουν υψηλό βαθμό στις “λασπομαχίες”.

Σχεδόν όλες οι εταιρίες κατασκευής ελαστικών προσφέρουν την έκδοση “4 εποχές”, σε διαστάσεις ζάντας από 14 έως 18 .Τα ελαστικά αυτά είναι κατασκευασμένα για να ανταποκρίνονται ισομερώς στην άσφαλτο και τον δρόμο (50-50).

Απ’ εκεί και πέρα, υπάρχουν διάφορες άλλες επιλογές: Έτσι, διατίθενται λάστιχα που είναι κατά 70% για την άσφαλτο και 30% για το χώμα, 80% για την άσφαλτο και 20% για το χώμα, 80% για το χώμα και 20% για την άσφαλτο, 70% για το χώμα και 30% για την άσφαλτο.

 

– Τα εξειδικευμένα λάστιχα για το χιόνι και τη λάσπη, απευθύνονται σε ένα πολύ ειδικό και απόλυτα συνειδητοποιημένο κοινό.

Έχουν πυκνά τακούνια και σχισμές για να ζεσταίνονται εύκολα και να απομακρύνουν καλύτερα το χιόνι. Αυτό, όμως, είναι και το βασικό τους μειονέκτημα, αφού ζεσταίνονται περισσότερο από όσο πρέπει και τις θερμές εποχές του χρόνου, με αποτέλεσμα να φθείρονται υπερβολικά! 
Τα ελαστικά λάσπης είναι τα πιο εξειδικευμένα για σκληρή εκτός δρόμου χρήση. Έχουν τακούνια και μεγάλα αυλάκια για να απομακρύνεται η λάσπη, είναι ενισχυμένα στο πλάι για να αντέχουν στις πέτρες, και έχουν ειδικά σχεδιασμένα χείλη για να μην “ξεζαντάρουν” ακόμη και με πολύ χαμηλές πιέσεις.

Μειονεκτήματά τους είναι ότι… ανεβάζουν στα ύψη την κατανάλωση καυσίμου, αλλά και ο ανυπόφορος θόρυβος τους όταν το αυτοκίνητο κινείται με μεγάλες ταχύτητες.

Η επιλογή της διάστασης είναι ένας μπελάς. Οι Αμερικάνοι επιμένουν στις 15άρες ζάντες και ελαστικά μεγάλης διαμέτρου (άρα και πλαϊνών), που αντέχουν στα χτυπήματα και λειτουργούν σαν μέρος της ανάρτησης, ενώ συμπεριφέρονται καλύτερα στην παχιά λάσπη και στην άμμο.

Οι Ευρωπαίοι προτιμούν τις 16άρες ζάντες και στενά ελαστικά υψηλού προφίλ, που ταιριάζουν περισσότερο στη λεπτή λάσπη, αλλά μειονεκτούν στα σαθρά εδάφη.

Για σκληρή εκτός δρόμου χρήση – και εφόσον ο κατασκευαστής δεν αποτρέπει ρητά κάτι τέτοιο – είναι καλό να μειώνετε την πίεση των ελαστικών…

Για χρήση σε καλό χώμα,μπορείτε να μειώσετε την πίεση έως και 10% σε σχέση με αυτό που προτείνει ο κατασκευαστής.

Για χρήση σε χιόνι και λάσπη, η πίεση μπορεί να μειωθεί έως και 20%, ενώ για χρήση σε άμμο 30%.

Το ξεφούσκωτο ελαστικό έχει μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής με το έδαφος, άρα καλύτερη πρόσφυση. Συνάμα το πέλμα του δουλεύει περισσότερο, άρα αποβάλει πιο εύκολα λάσπη και χιόνι.

 

 

Τακτικός έλεγχος

Τα ελαστικά ταλαιπωρούνται ιδιαίτερα με την εκτός δρόμου χρήση τους.

Καλό, λοιπόν, θα είναι να τα ελέγχετε πριν από κάθε μεγάλη εξόρμηση, και να τα αλλάζετε με την πρώτη ένδειξη υπερβολικής φθοράς, σκισίματος ή κοψίματος.

Ακολουθήστε το kynigesia.gr στο Google News.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το χιούμορ στο κυνήγι: Άδραξε αυτό που μπορείς

Το χιούμορ στο κυνήγι: Άδραξε αυτό που μπορείς Γεροντοπαλίκαρο ο Μιχάλης, ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, κάτι παραπάνω από 50 ετών, απόφοιτος της Παντείου και...
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ