Φυσίγγια: Ο μύθος των πιέσεων και των ταχυτήτων

- Advertisement -

 

Δύο είναι τα βασικά ερωτήματα των κυνηγών, σε ότι αφορά στα φυσίγγια: Τι πιέσεις βγάζουν και τι ταχύτητες έχουν. Πρόκειται για δύο παραμέτρους που αφενός δεν είναι σε θέση να μετρήσουν και αφετέρου δεν είναι τόσο σημαντικές στην απόδοση των φυσιγγιών, όσο πιστεύουν…

 

Οι πιέσεις και οι ταχύτητες των φυσιγγίων είναι μεταβλητές τιμές που, ακόμα και αν τις γνωρίζει κάποιες, ουσιαστικά δεν του προσφέρουν κάτι σε ότι αφορά την επιλογή που θα κάνει, καθώς πρόκειται για τιμές οι οποίες ισχύουν μόνο υπό κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Αγοράζοντας ένα κουτί φυσίγγια, υπάρχει η πιθανότητα στην συσκευασία να αναγράφεται η ταχύτητα με την ένδειξη V1= 410. Αυτό σημαίνει ότι στο ένα μέτρο από την κάννη η ταχύτητα των σκαγιών είναι 410 μέτρα το δευτερόλεπτο. Το ερώτημα που προκύπτει είναι με τι νούμερο σκάγια δοκίμασε ο κατασκευαστής τα φυσίγγια και αναφέρει αυτή την τιμή. Αν είναι με σκάγια νούμερο 6, η ταχύτητα είναι ικανοποιητική. Αν είναι με σκάγια νούμερο 3 είναι ψιλοαργά και αν είναι με σκάγια νούμερο 9 είναι εξαιρετική.

Βλητικός σταθμός και κυνήγι

Με βάση τους διεθνείς κανόνες τα φυσίγγια δοκιμάζονται με σκάγια νούμερο 6. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι δεν θα πάρετε ποτέ στο κυνήγι τις συγκεκριμένες ταχύτητες, με σκάγια νούμερο 9. Ακόμα κι αν κάποιος κατασκευαστής «τσιμπήσει» λίγο τις πιέσεις με σκοπό να αυξήσει τις ταχύτητες στα πιο ψιλά νούμερα σκαγιών, αυτό που θα πάρει ως μέτρηση στον βλητικό του σταθμό δεν είναι σίγουρο και απόλυτο ότι θα το έχετε και εσείς στο κυνήγι.

Τα ποσοστά υγρασίας στην ατμόσφαιρα μεταβάλλονται συνεχώς. Το ίδιο συμβαίνει και με την πυκνότητα του αέρα, που εξαρτάται από το υψόμετρο που κυνηγάτε. Οι δύο αυτοί παράγοντες επηρεάζουν ουσιαστικά την ταχύτητα των σκαγιών. Μία άλλη παράμετρο είναι ότι η πολύ υψηλές ταχύτητες, και πάλι ανάλογα το νούμερο των σκαγιών, λειτουργούν αρνητικά ως προς την καλή κατανομή τους.

Σε γενικές γραμμές οι υπερβολές πρέπει να αποφεύγονται.

Ταχύτητα και προσκόπευση

Το πιο ωραίο από όλα είναι όταν ακούτε κυνηγούς που γεμάτοι … καμάρι επισημαίνουν με τρόπο δεικτικό, ότι τα φυσίγγια που χρησιμοποιούν είναι υψηλών ταχυτήτων. Αν τους ρωτήσετε πόσο υψηλών, είναι σίγουρο ότι δεν θα είναι σε θέση να απαντήσουν. Άλλωστε, από την στιγμή που δεν έχουν το κατάλληλο μηχανήματα για να μετρήσουν την ταχύτητα δεν θα μπορούν να γνωρίζουν. Το επιχείρημα που καταθέτουν είναι ότι δεν κάνουν προσκόπευση στο θήραμα. Σημαδεύουν επάνω του και τραβούν  την σκανδάλη. 

Ανεξάρτητα  με την απόσταση που τους χωρίζει από τον στόχο, και ανεξάρτητα  με την ταχύτητα που κινείται ο στόχος, εκείνοι σημαδεύουν πάνω στο θήραμα και πυροβολούν. Τα «γρήγορα» φυσίγγια τους είναι αυτά που στέλνουν ακαριαία τα σκάγια πάνω στον στόχο. Αν μη τι άλλο, τέτοιες προσεγγίσεις είναι άκρως παρατραβηγμένες. Η προσκόπευση είναι κάτι που αποκτάται εμπειρικά, και μετά από πολλές επαναλήψεις ο εγκέφαλος  είναι σε θέση να ρυθμίζει από μόνος του την προσκόπευση. Η οπτική εικόνα που λαμβάνει ο κυνηγός- σκοπευτής είναι ότι η κάννη του είναι πάνω στον στόχο, ουσιαστικά όμως προσκόπευση υπάρχει. Στον εκμηδενισμό της προσκόπευσης από τον εγκέφαλο οφείλεται το γεγονός του ότι δίνεται η οπτική εικόνα της κάννης που είναι πάνω στον στόχο και όχι στα γρήγορα φυσίγγια.

Πιέσεις και ένταση λακτίσματος

Οι πιέσεις που παράγουν τα φυσίγγια είναι άλλη μια σημαντική παράμετρο που κάποιοι την λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψη και την έχουν ως κύριο και  βασικό κριτήριο για την επιλογή φυσιγγίων. Πιστεύουν ότι η κλίμακα έντασης του λακτίσματος καθορίζεται από τις πιέσεις που παράγει το φυσίγγι. Σ’ ένα βαθμό δεν έχουν άδικο αλλά δεν είναι μόνο οι πιέσεις που καθορίζουν την ένταση.

Αν έχουμε δύο φυσίγγια που παράγουν ακριβώς τις ίδιες πιέσεις και τα ρίξουμε με το ίδιο όπλο, αν το ένα είναι γεμισμένο με ταχύκαυστη πυρίτιδα και το άλλο με προοδευτική, είναι σίγουρο ότι με το πρώτο θα αισθανθούμε αρκετά πιο έντονο το λάκτισμα. Το ίδιο θα συμβεί αν χρησιμοποιήσουμε δύο φυσίγγια με ίδια ακριβώς τεχνικά και βλητικά χαρακτηριστικά, το ένα σε όπλο που το κοντάκι δεν είναι στα μέτρα μας και το άλλο σε όπλο που το κοντάκι είναι στα μέτρα μας. Στην πρώτη περίπτωση το λάκτισμα θα είναι πολύ πιο έντονο.

Άλλοι παράγοντες…

Μία τρίτη περίπτωση είναι να έχουμε πάλι δύο ίδια φυσίγγια, και να ρίξουμε το ένα με όπλο που έχει βάρος 3.300 γραμμάρια και το άλλο με όπλο που έχει βάρος 2.700 γραμμάρια. Με το ελαφρύ όπλο το λάκτισμα θα είναι εντονότερο. Και στις τρεις περιπτώσεις διαπιστώνουμε ότι  την ένταση του λακτίσματος την καθορίζουν άλλες παράμετροι εκτός των πιέσεων.

Τα 740 bar είναι το διεθνές όριο για τα φυσίγγια με μήκος 70 χιλιοστών. Τα 500 Bar είναι μία πραγματικά χαμηλή τιμή. Τα φυσίγγια που παράγουν αυτές τις πιέσεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πολύ μαλακά. Τα 500 bar όμως τα παράγουν υπό ποιες συνθήκες. Αν τα παράγουν σε θερμοκρασίες κοντά στους 0 βαθμούς Κελσίου είναι καλά. Αν τα παράγουν σε θερμοκρασίες των 35 βαθμών Κελσίου, τότε στο κρύο (στους 0 βαθμούς Κελσίου), θα παράγουν περίπου 430 Bar.

Εξ ανάγκης μαλακά

Είναι τελικά τόσο καλό τα φυσίγγια να παράγουν πολύ χαμηλές πιέσεις; Μάλλον όχι.  Οι πολύ χαμηλές πιέσεις επηρεάζουν και την ταχύτητα των σκαγιών που είναι λογικό με βάση τους κανόνες της φυσικής να είναι και αυτή μικρότερη.

Εξ ανάγκης κάποιοι θα χρησιμοποιήσουν τόσο μαλακά φυσίγγια, και είναι σε γνώση τους το τι «χάνουν» αλλά δεν μπορούν να κάνουν διαφορετικά επειδή θέλουν ακόμα να χρησιμοποιούν ένα παλιό όπλο, με το οποίο, λόγω φθορών κ.α., υποχρεωτικά πρέπει να ρίχνουν μόνο τέτοια φυσίγγια. Κάποιοι δίνουν πολύ μεγάλη σημασία στο αν  ένα φυσίγγι παράγει 650 bar και ένα άλλο 700. Ουσιαστικά τέτοιες διαφορές υπάρχουν μέσα στο κουτί των 25 φυσιγγίων που χρησιμοποιούν. Άρα το θέμα δεν είναι ουσιαστικό αλλά για να έχουμε να λέμε. 

Τα πράγματα θα είναι σοβαρά και επιλήψιμα, αν τα φυσίγγια με μήκος 70 χιλιοστών ξεπερνούν τα 740 Bar. Στην περίπτωση αυτή τίθεται θέμα ασφάλειας. Μπορεί ο κατασκευαστής να αναφέρει στην συσκευασία τον μέσο όρο πιέσεων που παράγουν τα φυσίγγια του, αυτό που δεν αναφέρει είναι κλιματολογικές συνθήκες που πραγματοποίησε τις δοκιμές.

Αυτό που πραγματικά πρέπει να ενδιαφέρει τον κυνηγό και σε θέματα που αφορούν στις πιέσεις που παράγονται είναι η ασφάλεια και όχι αν υπάρχει μια διαφορά από κατασκευαστή σε κατασκευαστή της τάξεως των 20,30,40,50 bar.

breda
Προηγούμενο άρθροΟ φακός Nitecore MT42
Επόμενο άρθροBreda Β12: Η ομορφιά της απλότητας
35,919ΥποστηρικτέςΚάντε Like
9,830ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
4ΑκόλουθοιΑκολουθήστε
7,870ΣυνδρομητέςΓίνετε συνδρομητής
Athens
clear sky
27.2 ° C
28.4 °
25.1 °
51 %
1.8kmh
0 %
Τρ
27 °
Τε
27 °
Πε
19 °
Πα
20 °
Σα
26 °

ΔΗΜΟΦΙΛΗ