spot_img
Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024
spot_img
ΑρχικήΚυνήγιΑυτοκίνητοΛασπομαχίες με 4χ4

Λασπομαχίες με 4χ4

|

Οδήγηση στην λάσπη – Οι “στίβοι μάχης” μετά τις βροχές!

  • Μικρά μυστικά για την οδήγηση σε λασπωμένες ανηφοριές… και γλιστερές κατηφοριές, μετά την εβδομάδα των βροχών στην ορεινή ζώνη.

Λάσπη για ένα αυτοκίνητο  σημαίνει απουσία πρόσφυσης σε όλους τους άξονες. Το όχημά δυσκολεύεται να ξεκινήσει, να στρίψει, να ανέβει μία ανηφόρα, να σταματήσει σε μια κατηφόρα, ή να ανταποκριθεί στις… “εντολές” που δίνει με το τιμόνι ή το γκάζι ο χειριστής του αυτοκινήτου. Αν και κάθε είδος λάσπης συμπεριφέρεται διαφορετικά, υπάρχουν κάποιες γενικές οδηγίες που έχουν εφαρμογή στις περισσότερες των περιπτώσεων.

Καταστροφικά σπιναρίσματα

Ο βασικός κανόνας αντιμετώπισης λέει ότι, πρέπει να αποφεύγουμε οποιοδήποτε σπινάρισμα των τροχών! Κάθε σπινάρισμα σπάει τη λεπτή ισορροπία  της τριβής ανάμεσα στο ελαστικό και τη λάσπη, με αποτέλεσμα να χάνεται ποσοστό της έλξης, το οποίο είναι ουσιαστικό για τη διατήρηση της κίνησης του οχήματος.

Συνήθως, η λάσπη χρειάζεται μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και… απαλό πόδι στο γκάζι. Αν τα λάστιχα είναι “γεμάτα” με λάσπη από πριν, καλό είναι πριν μπούμε στον… λάκκο, να σπινάρουμε σε σταθερό έδαφος δύο – τρεις φορές, για να καθαρίσουν. Τα “στομωμένα” από λάσπη ελαστικά, είναι ότι το χειρότερο για τους… νεροφαγωμένους ορεινούς δρόμους αυτήν την εποχή.

Τα λάστιχα…

Σε έναν… ιδανικό κόσμο, όπου όλοι θα μπορούσαμε να αλλάζουμε τα ελαστικά μας κατά περίπτωση, την καλύτερη απόδοση στη λάσπη την έχουν τα ειδικά λάστιχα “mud terrain”: έχουν τακούνια και μεγάλα αυλάκια για να απομακρύνεται η λάσπη,  είναι ενισχυμένα στο πλάι για να αντέχουν στις πέτρες και, έχουν ειδικά σχεδιασμένα χείλη για να μην ξεζαντάρουν ακόμη και με πολύ χαμηλές πιέσεις.

Μειονεκτήματά τους είναι η αυξημένη κατανάλωση, ο θόρυβος και η φθορά, όταν χρησιμοποιούνται  στην άσφαλτο ή σε πολύ μεγάλες θερμοκρασίες. H κίνηση σε λασπωμένο έδαφος απαιτεί πιέσεις ελαστικών μειωμένες μέχρι και 20%, σε σχέση με αυτές που συνιστά ο κατασκευαστής! Όταν τα πράγματα είναι σχετικά βατά και το λασπωμένο κομμάτι του χωματόδρομου περιορισμένο σε μήκος, αρκεί λίγη παραπάνω φόρα και αποφασιστικότητα από την πλευρά του κυνηγού… Βέβαια, ο κυνηγός θα πρέπει να έχει ελέγξει από πριν το “πεδίο”, ψάχνοντας για πέτρες ή άλλα εμπόδια που θα μπορούσαν να προκαλέσουν “ζημιά” κατά τη γρήγορη διέλευση. Σε κάθε περίπτωση το γκάζι πρέπει να παραμένει σταθερό, για να μην σπινάρουν οι τροχοί.

Αν η λάσπη έχει μεγάλο μήκος και δείχνει βαθιά, καλό είναι να αναζητήσουμε σημεία στα οποία θα μπορέσουμε να στηρίξουμε τον εργάτη σε δύσκολες περιπτώσεις… Απαραίτητο είναι να έχουμε το γάντζο του επισημασμένο με μία κορδέλα, δεμένη ψηλά, για να μην… τον αναζητούμε μάταια μέσα στη λάσπη! Κάποια παλούκια, ένα φτυάρι, ακόμα  και η ρεζέρβα, μπορούν να γίνουν η “άγκυρα” που θα μας βοηθήσει να ξεκολλήσουμε, αν τα πράγματα δυσκολέψουν. Σε οριακές καταστάσεις, ένα σετ αλυσίδες χιονιού μπορεί να βοηθήσει αρκετά, ιδίως αν η λάσπη είναι αργιλώδης και επιφανειακή…

Στα δύσκολα…

Στην οδήγηση επιλέγουμε μία σχέση παραπάνω από ότι θα κάναμε σε στεγνό έδαφος, αφήνουμε μαλακά το συμπλέκτη και κρατάμε σταθερό το γκάζι, αποφεύγοντας τα όποια σπιναρίσματα. Αν το αυτοκίνητο σβήσει, βάζουμε τη μικρότερη σχέση και προσπαθούμε πάλι, προσέχοντας ακόμη περισσότερο με το γκάζι.

Τα πραγματικά δύσκολα ξεκινάνε στην περίπτωση που το αυτοκίνητο κολλήσει με την κοιλιά στη λάσπη,  και ακινητοποιηθεί! Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να σηκώσουμε το αυτοκίνητο με έναν γρύλο,  και να προσπαθήσουμε να γεμίσουμε τις τρύπες και τις αυλακιές που έχουν κάνει οι τροχοί, με πέτρες και κλαδιά (γιατί  ειδικές ράγες εδάφους, δύσκολα υπάρχουν σε κυνηγετικά τζιπ).

Σε τέτοιες περιπτώσεις προσπαθούμε, πάντα, να κινούμαστε προς την κοντινότερη “όχθη” της λάσπης, έχοντας πρώτα ελέγξει την πιθανή διαδρομή… Ποτέ, όμως, δεν πρέπει να μπει δεύτερο αυτοκίνητο μέσα στη λάσπη, για να ρυμουλκήσει το “εγκλωβισμένο” όχημα.

Οι πλευρικές κλίσεις

Η κίνηση σε λασπωμένο έδαφος με πλευρική κλίση πρέπει να αποφεύγεται ,γιατί η πλευρική πρόσφυση των τροχών είναι σχεδόν ανύπαρκτη.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να σκεφτόμαστε ότι, η… κατηφόρα είναι συνήθως πιο δύσκολη από την ανηφόρα. Έστω και αν καταφέρουμε να ανέβουμε σε μία λασπωμένη ανηφόρα, δεν είναι σίγουρο ότι θα μπορέσουμε να την κατέβουμε με ασφάλεια.

Προτιμότερη η… “ντροπή”

Η λάσπη μπορεί να προσθέσει κάτι στην όλη ατμόσφαιρα της κυνηγετικής “περιπέτειας”,   μπορεί, όμως, και να καταστρέψει μία εξόρμηση, αν την αντιμετωπίσουμε… αψήφιστα.

Σε κάθε περίπτωση να ζητάτε πάντα ένα τηλέφωνο από το κοντινότερο χωριό ή οικισμό… Τις περισσότερες φορές ο… εξευτελισμός του τρακτέρ ή της “μπουλντόζας” είναι προτιμότερος,   από το να ξενυχτήσουμε στο βουνό μέσα σε ένα κολλημένο στη λάσπη 4

Ακολουθήστε το kynigesia.gr στο Google News.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Αυτοκίνητο Υδρογόνου: Οι σκέψεις για τις μονάδες παραγωγής υδρογόνου και η παρουσίαση του οχήματος

Στους δρόμους της Κοζάνης κυκλοφορεί από τον Φεβρουάριο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υδρογόνου και συγκεκριμένα ένα SUV της Hyundai. Το γέμισμα της δεξαμενής του οχήματος διαρκεί...
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ